بررسی معایب و مزایای سرمایش بدون کانال و آشنایی با کولر گازی بدون کانال

کولر آبی انباری
مزایای به کار گیری کولر آبی در انباری‌های تجاری و صنعتی
دی ۱۲, ۱۳۹۹
زمان تعویض پد کولرآبی
بهترین زمان تعویض پد کولرآبی چه زمانی است؟ نکات مهم در مورد تعویض پد کولر آبی
دی ۳۰, ۱۳۹۹
سرمایش بدون کانال

سرمایش بدون کانال

سرمایش بدون کانال یکی از روش‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن به راحتی هوای خنک و مطبوع مورد نیاز خود را تامین کنید. روش سرمایش بدون کانال را می‌توان در محیط‌های تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی به کار برد. به دلیل مزیت‌هایی که روش سرمایش بدون کانال دارد، کاربران زیادی از این شیوه برای تامین هوای خنک بهره می‌برند. کولرهای گازی در 2 نوع دارای کانال و بدون کانال در دسترس هستند و کاربران می‌توانند با توجه به شرایط ساختمان و نیازهای سرمایشی خود هر کدام از انواع کولرهای گازی را انتخاب کنند. در این نوشته به معرفی ویژگی‌های روش سرمایش بدون کانال کولر گازی و بررسی مزیت‌های آن خواهیم پرداخت. در صورتی که قصد دارید از کولر بدون کانال برای خنک کردن محیط مورد نظر خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این متن را با دقت دنبال کنید.

 

سرمایش بدون کانال

سرمایش بدون کانال

روش سرمایش بدون کانال کولر گازی

اگر قبلاً از کولر گازی بدون کانال استفاده نکرده‌اید، باید بگوییم که این روش دارای مزیت‌های بسیاری است. در این قسمت به بررسی ویژگی‌های کولر گازی بدون کانال و استفاده از این روش برای تامین هوای خنک خواهیم پرداخت. برای این که بتوانید به خوبی با ویژگی‌های کولر گازی بدون کنار آشنا شوید باید با نحوه کار آن نیز آشنایی کافی داشته باشید. به همین دلیل ابتدا شما را با روش سرمایش بدون کانال کولر گازی آشنا می‌کنیم. کولرهای گازی بدون کانال نوعی از سیستم‌های مینی اسپلیت پمپ حرارتی هستند. این بدان معنا است که کولرهای گازی بدون کانال، از مبرد یا ماده خنک کننده برای انتقال حرارت به داخل یا خارج از محیط داخلی ساختمان استفاده می‌کنند. مبرد ماده سیالی است که وظیفه اصلی انتقال حرارت را به عهده می‌گیرد و نقش بسیار مهمی‌ در عملکرد سرمایشی کولر‌های گازی ایفا می‌کند. در واقع مبرد با گرفتن حرارت از هوای گرم محیط داخل ساختمان باعث کاهش دمای هوا می‌گردد. به این ترتیب کولر گازی بدون کانال دارای مبرد است که با جذب حرارت باعث خنک شدن شدن هوا می‌شود و سپس هوای خنک شده را به محیط داخلی ساختمان انتقال می‌دهد.

 

کولر بدون کانال

کولر بدون کانال

دو منظوره بودن سیستم‌های اسپیلیت

با توجه به استفاده از مبرد در ساخت کولر گازی بدون کانال، این سیستم‌ها علاوه بر تولید هوای خنک قابلیت تامین هوای گرم در فصل‌های سرد سال را نیز دارند. در واقع می‌توان گفت که سیستم‌های اسپلیت بدون کانال در آن واحد سیستم‌های گرمایشی و سیستم‌های سرمایشی هستند. به این ترتیب شما می‌توانید در فصل گرم سال از آن به عنوان کولر و در فصل‌های سرد به عنوان هیتر برای تامین گرمای مورد نیاز خود استفاده کنید. در حقیقت شما با خرید یک دستگاه کولر گازی بدون کانال، سیستم گرمایشی و سیستم سرمایشی خود را تهیه می‌کنید.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سیستم‌های اسپلیت بدون کانال نیز همین است که دو منظوره هستند. با استفاده از سرمایش بدون کانال می‌توانید به راحتی رفاه و آسایش محیط مورد نظر خود را در هر فصلی تامین نمایید.

تفاوت کولرهای گازی بدون کانال با کولرهای گازی با کانال

همانطور که از اسم آن مشخص است، تفاوت اصلی کولر گازی بدون کانال با دیگر کولرهای گازی این است که کولرهای گازی بدون کانال به سیستم کانال کشی در ساختمان نیاز ندارند و بدون ایجاد سیستم کانال در ساختمان می‌توانید به راحتی از اثر سرمایشی آنها بهره‌مند شوند. در سرمایش بدون کانال کولرهای گازی دارای دستگاه‌های کنترل کننده هوا هستند و با استفاده از لوله‌های تخلیه میعانات هوای خنک مورد نیاز را تولید می‌کنند.

مزیت‌های سرمایش بدون کانال

 

کولر گازی بدون کانال

کولر گازی بدون کانال

 

تمامی ‌سیستم‌های سرمایشی دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های منحصر به فرد خود هستند. سرمایش بدون کانال با استفاده از کولرهای گازی اسپلیت نیز دارای مزیت‌هایی است که آنها را برای به کارگیری در شرایط خاص به سیستم‌های سرمایشی ایده‌آلی تبدیل می‌کند.

در این قسمت شما را با مزیت‌های سرمایش بدون کانال و موارد استفاده از آن آشنا خواهیم کرد.

صرفه جویی در مصرف انرژی با استفاده از روش سرمایش بدون کانال

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های به کارگیری کولر‌های اسپلیت بدون کانال این است که می‌توانید با استفاده از آنها هوای خنک مورد نیاز ساختمان خود را با مصرف انرژی کمتری تامین کنید. باید بدانید که در صورت استفاده ازکولر‌های گازی دارای کانال تا 30 درصد از هوای خنک تولید شده توسط کولر می‌تواند از طریق دریچه‌ها و مجراهای کانال اتلاف شود. اما هنگامی ‌که سیستم سرمایشی ساختمان مورد نظر خود را به سیستم مینی اسپلیت بدون کانال تغییر دهید، فرایند اتلاف هوای خنک تولید شده توسط کولر را متوقف می‌کنید. به این ترتیب می‌توان با کاهش میزان مصرف انرژی هزینه‌های سرمایشی و هزینه‌های مربوط به قبوض انرژی را کاهش داد. با استفاده از یک سیستم بدون کانال حجم بالایی از هوای خنک تولید شده توسط کولر به صورت مستقیم وارد محیط مورد نظر می‌شود و میزان اتلاف هوای خنک به کمترین مقدار خود می‌رسد. بنابراین به کارگیری سیستم‌های مینی اسپلیت بدون کانال در مقایسه با کولر‌های گازی دارای کانال مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

از طرفی دیگر دمای هوای خنک شده توسط کولر هنگامی ‌که وارد سیستم کانال کشی می‌شود، تا حدودی افزایش پیدا می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که کولر سخت‌تر کار کند و انرژی را هدر دهد. به همین دلیل بازده سیستم‌های سرمایشی دارای کانال در مقایسه با کولر‌های بدون کانال کمتر خواهد بود. همچنین در بیشتر موارد عبور جریان هوا از کانال باعث ایجاد سر و صدای اضافه می‌شود. در حالی که در سیستم‌های سرمایشی بدون کانال این مشکل وجود ندارد و شما می‌توانید بدون ایجاد آلودگی صوتی هوای خنک مورد نیاز خود را به راحتی دریافت کنید.

کنترل دمای قسمت‌های مختلف با استفاده از سرمایش بدون کانال

 

کنترل دقیق دما

کنترل دقیق دما

 

اگر شما برای خنک کردن قسمت‌های مختلف ساختمان خود از سیستم‌های سرمایشی دارای کانال استفاده کنید، باید بدانید که در این روش هوای اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمان به یک اندازه خنک خواهند شد. این در حالی است که ممکن است در بسیاری از ساختمان‌ها، اتاق‌های مختلف نیازمند دماهای متفاوت باشند. یا حتی ممکن است شما از قسمتی از ساختمان استفاده نکنید و نیازی به خنک کردن چند اتاق از ساختمان نداشته باشید. در این صورت با استفاده از سیستم کانال کشی انرژی زیادی را بابت تولید هوای خنک در اتاقی که به آن نیازی نیست، اتلاف خواهید کرد.

در حالی که با استفاده از کولر‌های بدون کانال می‌توانید هوای اتاق‌های مختلف ساختمان مورد نظر خود را به اندازه نیاز خنک کنید. شما می‌توانید کولر در یک اتاق را خاموش نگه دارید، در حالی که از کولر اتاق دیگر استفاده می‌کنید. یا اینکه دمای هوای هر اتاق را به میزان دلخواه و لازم تنظیم کنید. به این ترتیب می‌توانید علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، رفاه و آسایش بیشتری را برای افراد ساکن ساختمان مورد نظر خود را تامین کنید. همچنین ممکن است که ساختمان شما مجهز به سیستم سرمایشی مرکزی و کانال کشی باشد و شما بخواهید ساختمان خود را توسعه داده و اتاق‌های دیگری به آن اضافه کنید. در این صورت، برای شما استفاده از کولرهای گازی بدون کانال بسیار آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

تهویه هوا با استفاده از کولرهای گازی بدون کانال

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از کولرهای گازی بدون کانال تامین تهویه و فیلتراسیون هوا است. در واقع شما می‌توانید با استفاده از کولرهای گازی بدون کانال، کیفیت هوای داخلی ساختمان را افزایش دهید. فیلتراسیون هوا نقش بسیار مهمی ‌در از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها، مواد شیمیایی مضر موجود در هوا و بوی بد دارد. به خصوص اگر در ساختمانی که قصد خنک کردن آن را دارید افرادی ساکن هستند که از آلرژی رنج می‌برند یا با مشکلات تنفسی درگیر هستند، تمیز نگه داشتن هوای داخل ساختمان بسیار ضروری خواهد بود.

 

فیلتر هوای کولر

فیلتر هوای کولر

حداقل کردن مواد شیمیایی و آلاینده در هوا توسط کولر گازی بدون کانال

همانگونه که می‌دانید با شروع فصل بهار هوا کم کم رو به گرمی ‌میرود. علاوه بر این، گرده‌های گل و مواد حساسیت زا در فصل‌های گرم سال بیشتر در هوا وجود دارند.  در فصل تابستان نیز با کاهش بارندگی معمولاً شاخص کیفیت هوا به سمت ناسالم بودن افزایش می‌یابد. کولر گازی بدون کانال می‌تواند با گرفتن گرد و غبار و مواد آلرژی زای موجود در هوا، محیطی با هوای پاک را برای انجام فعالیت‌های کاری یا زندگی فراهم کند. از طرف دیگر مواد شیمیایی و آلاینده‌های موجود در هوا می‌توانند خطرات جدی را برای سلامتی انسان به وجود آورند. بنابراین به حداقل رساندن میزان آنها در هوا می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد که با استفاده از سیستم‌های بدون کانال ممکن است. با کولرهای گازی بدون کانال دارای فیلتر می‌توان از ورود بسیاری از ویروس‌ها و باکتری‌ها به فضای داخلی ساختمان جلوگیری به عمل آورد.

نکات مهم درباره نگهداری کولر گازی بدون کانال

در صورتی که از کولرهای گازی بدون کانال برای خنک کردن و تخلیه هوای ساختمان خود استفاده می‌کنید، باید به شما بگوییم که لازم است که به نکات مربوط به نگهداری و نظافت آنها نیز توجه کنید. یکی از نکات مهم در مورد نگهداری مناسب کولرهای گازی بدون کانال تمیز نگه داشتن فیلتر‌های هوای آنها است. با گذشت زمان و استفاده از کولر گازی بدون کانال، گرد و خاک و آلودگی‌ها روی فیلترهای کولر جمع می‌شوند. در صورت انباشته شدن بیش از اندازه آلودگی‌ها در فیلتر کولر، این آلودگی‌ها همراه با جریان هوای خنک شده توسط کولر وارد فضای داخلی ساختمان خواهند شد. بنابراین لازم است که هر از چند گاهی نسبت به نظافت فیلترهای هوای کولر اقدام کنید. به طور کلی می‌توان گفت که تمیز کردن فیلتر هوای کولر گازی بدون کانال کار دشواری نیست. تنها کافی است که ماهی یک بار فیلتر هوای کولر را با آب بشورید. اگر اولین بار است که این کار را انجام می‌دهید و فکر می‌کنید که اطلاعات کافی در مورد نظافت فیلترهای هوای کولر‌های گازی را ندارید، بهتر است این کار را به یک فرد متخصص که تجربه کافی در این زمینه دارد بسپارید.

سرعت سرمایشی بالای کولر‌های گازی بدون کانال

به طور کلی کولر‌های گازی در مقایسه با دیگر سیستم‌های سرمایشی مانند کولرهای آبی سرعت سرمایشی بالاتری دارند. شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی دمای محیط مورد نظر خود را کاهش داده و به درجه مطلوب برسانید. با توجه به بالا بودن سرعت سرمایشی کولر‌های گازی بدون کانال، مدت زمان زیادی را منتظر کاهش دمای اتاق نخواهید ماند. در حالی که در صورت استفاده از کولرهای آبی مدت زمانی پس از روشن شدن کولر باید صبر کنید تا دمای هوا کاهش پیدا کند. از طرف دیگر کولرهای گازی این قابلیت را دارند که بتوانید با استفاده از آنها دمای محیط مورد نظر خود را دقیقاً به درجه مطلوب برسانید. امکان تنظیم و کنترل دقیق درجه هوا یکی از مزیت‌های مهم کولر‌های گازی است. باید به این نکته اشاره کرد که کولرهای آبی تا اندازه محدودی توانایی کاهش دمای هوا را دارند. در حالی که این ویژگی شامل حال کولرهای گازی نمی‌شود. از طرف دیگر با توجه به 2 منظوره بودن کولرهای گازی می‌توانید در فصل‌های سرد سال دمای هوای اتاق را به خوبی و به سرعت گرم کنید.

نصب آسان و کم هزینه

 

نصب کولر بدون کانال

نصب کولر بدون کانال

 

باید به این نکته مهم اشاره کرد که کولرهای گازی بدون کانال در مقایسه با کولر‌هایی که با استفاده از سیستم کانال کشی کار می‌کنند، هزینه نصب بسیار کمتری دارند. یکی دیگر از مزیت‌های کولر گازی بدون کانال نصب آسان و کم هزینه‌ی آنها است. در صورتی که ساختمان شما مجهز به سیستم کانال کشی نباشد، برای استفاده از کولرهای گازی باید وقت و هزینه بالایی را صرف ایجاد سیستم کانال کشی در ساختمان بکنید. در حالی که با استفاده از کولرهای گازی بدون کانال به این کار نیازی نخواهید داشت.

نحوه نصب کولرهای گازی بدون کانال به مراتب بسیار آسان‌تر از کولرهایی است که با سیستم کانال کشی کار می‌کنند. کولرهای گازی بدون کانال دارای 2 یونیت هستند. یکی از آنها یونیت داخلی است که در فضای داخلی ساختمان نصب می‌شود. یونیت خارجی نیز که کمپرسور در آن قرار دارد، در خارج از ساختمان قرار می‌گیرد. یونیت داخلی و خارجی دستگاه کولر گازی بدون کانال از طریق ایجاد یک شکاف کوچک در دیوار می‌توانند به یکدیگر متصل شوند. برخی از کولرهای گازی بدون کانال نیز تنها دارای یک یونیت هستند. این نوع کولرهای گازی قابل حمل بوده و امکان استفاده آسان را برای کاربران فراهم می‌کنند.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: alpineductless

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما