آشنایی با مزیت‌ها و معایب سیستم تهویه هوای بدون کانال

مزایای سیستم تهویه هوای مرکزی
آشنایی با مزایای سیستم تهویه هوای مرکزی و مزیت‌های کاربرد آن
مرداد ۲۱, ۱۳۹۹
انواع فن های صنعتی
آشنایی با انواع فن های صنعتی : ویژگی‌‌ها و کاربردهای آنها در زمینه‌‌های صنعتی مختلف
مرداد ۳۰, ۱۳۹۹
سیستم تهویه هوای بدون کانال

سیستم تهویه هوای بدون کانال

سیستم تهویه هوای بدون کانال نوعی از سیستم‌های خنک کننده و تهویه هوا است که در محیط‌های مختلف تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی کاربرد دارد. سیستم تهویه هوای بدون کانال مانند هر نوع کولر یا سیستم خنک کننده‌ی دیگر دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خود است و بنابراین مزیت‌ها و معایب خود را نیز دارد. در این نوشته به بررسی مهم‌ترین مزیت‌ها و معایب سیستم تهویه هوای بدون کانال و معرفی ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت. اگر شما نیز مایل هستید که برای تامین سرمایش و تهویه هوای محیط مورد نظر خود از سیستم تهویه هوای بدون کانال استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را دنبال نمایید.

 

سیستم تهویه هوای بدون کانال

سیستم تهویه هوای بدون کانال

آشنایی با ویژگی‌های سیستم تهویه هوای بدون کانال

همانطور که از اسم این نوع کولرها پیدا است، سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال برای به ‌کارگیری نیازی به متصل بودن به سیستم کانال کشی ساختمان ندارند. ممکن است در برخی از ساختمان‌ها سیستم کانال کشی وجود نداشته باشد. برای مثال بسیاری از ساختمان‌های قدیمی ‌مجهز به سیستم کانال کشی کولر نیستند. بنابراین در این گونه از ساختمان‌ها به کارگیری سیستم‌های تهویه هوای دارای کانال امکان پذیر نیست. مگر اینکه کاربران اقدام به نصب سیستم کانال کشی در ساختمان بکنند که این کار مستلزم پرداخت هزینه است و همچنین انرژی و زمان زیادی برای ایجاد سیستم کانال کشی در ساختمان لازم خواهد بود.  طراحی و ساخت سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال به گونه‌ای است که می‌توان از آنها برای خنک کردن و تهویه هوا در اینگونه ساختمان‌ها بهره برد.

مزیت‌های سیستم تهویه هوای بدون کانال

کاهش اتلاف هوای خنک تولید شده توسط کولر

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سیستم تهویه هوای بدون کانال این است که اتلاف هوای خنک تولید شده توسط کولر در این گونه سیستم‌ها بسیار کمتر است. در حالی که به کارگیری سیستم تهویه هوای دارای کانال موجب می‌شود که همواره مقداری از هوای خنک تولید شده توسط کولر در مسیر کانال کشی اتلاف گردد. به همین دلیل سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال به مراتب کم مصرف‌تر از سیستم‌های سرمایشی دارای کانال کشی هستند و بازده سرمایشی بهتری دارند. این ویژگی موجب می‌شود که سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال کم مصرف‌تر باشند. باید بدانید که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کولر‌های مناسب برای ساختمان‌های تجاری و صنعتی کم مصرف بودن آنها است. چرا که به کارگیری این نوع سیستم‌ها با کاهش میزان مصرف انرژی موجب کاهش هزینه‌های سرمایشی می‌شود.

انواع مختلف سیستم تهویه هوای بدون کانال

سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال در مدل‌ها و انواع مختلفی ساخته شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. کاربران می‌توانند این سیستم‌ها را در انواع کولرهای دیواری و کولرهای ایستاده تهیه کنند. در صورتی که مکان مورد نظر شما با مشکل فضا مواجه است می‌توانید از سیستم‌های تهویه هوای دیواری استفاده کنید. این نوع کولرها روی دیوار ساختمان نصب شده و فضای مفید ساختمان را اشغال نمی‌کنند. امروزه سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال مجهز به پنل‌های کنترل از راه دور هستند و کاربران می‌توانند آنها را به راحتی از راه دور تنظیم و کنترل نماید.

 

سیستم تهویه هوای بدون کانال با چند یونیت داخلی

سیستم تهویه هوای بدون کانال با چند یونیت داخلی

قابلیت استفاده در ساختمان‌های تجاری و صنعتی

همانطور که می‌دانید بیشتر ساختمان‌های تجاری و صنعتی دارای مساحت بزرگ یا سقف بلندی هستند و برای تهویه و خنک کردن هوای این نوع ساختمان‌ها به کولرهایی با توان سرمایشی بالا نیاز است. برخی از سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال که برای به کارگیری در ساختمان‌های تجاری و صنعتی بزرگ ساخته شده‌اند، این قابلیت را دارند که بتوان چند دستگاه خنک کننده را به آنها متصل کرده و برای خنک کردن قسمت‌های مختلف یک ساختمان از آن استفاده نمود.

عدم نیاز به کانال یا دریچه‌ی تهویه هوا

یکی دیگر از مزیت‌های سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال این است که نیازی به کانال یا دریچه‌ی تهویه هوا ندارند. برخلاف کولرهای آبی که به کارگیری آنها در فضای بسته توصیه نمی‌شود، استفاده از سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال در این گونه مکان‌ها می‌تواند روش سرمایشی خوب و موثری باشد. همانطور که می‌دانید کولر آبی برای تولید هوای خنک باید به هوای گرم بیرون دسترسی داشته باشد. به همین دلیل لازم است که هنگام به کارگیری کولر آبی یک پنجره یا دریچه‌ی هوا باز باشد تا کولر از این طریق هوای گرم بیرون را به خود جذب کند. با وجود این ویژگی در سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال، در آن دسته از ساختمان‌هایی که فاقد پنجره یا دریچه‌ی تهویه هوا هستند می‌توان از این نوع سیستم‌های خنک کننده کمک گرفت.

معایب سیستم تهویه هوای بدون کانال

قیمت بالای آن در مقایسه با سیستم تهویه هوای مرکزی

به طور کلی می‌توان گفت که قیمت خرید سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال در مقایسه با سیستم‌های تهویه هوای مرکزی متصل به سیستم کانال کشی گران‌تر است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در صورت به کارگیری سیستم تهویه هوای بدون کانال نیازی به پرداخت هزینه‌ی نصب سیستم کانال کشی در ساختمان خود نخواهید داشت.

 

نصب و نگهداری سیستم تهویه هوای بدون کانال

نصب و نگهداری سیستم تهویه هوای بدون کانال

در صورت عدم انتخاب اندازه مناسب، هزینه مصرفی شما افزایش خواهد یافت.

یکی از نکات مهم در مورد سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال این است که هنگام خرید کولری با اندازه و توان سرمایشی مناسب را انتخاب نمایید. انتخاب کولری که از نظر اندازه و توان سرمایشی مناسب با محیط مورد نظر شما باشد اهمیت بسیاری دارد. چرا که این امر نقش مهمی ‌در تامین سرمایش مناسب و میزان مصرف انرژی خواهد داشت. انتخاب کولر کوچک‌تر یا بزرگ‌تر، علیرغم عدم تامین سرمایش مناسب، همواره موجب افزایش میزان مصرف انرژی و بنابراین افزایش هزینه‌های سرمایشی ساختمان خواهد شد. همچنین نصب سیستم تهویه هوای بدون کانال باید به طور صحیح انجام شود. در غیر این صورت کولر عملکرد سرمایشی خوبی نخواهد داشت.

کاربران باید به این نکته توجه کنند که تنظیم و کنترل دما و رطوبت با استفاده از سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال سخت‌تر از دیگر انواع سیستم‌های سرمایشی است. بنابراین اگر برای پیشبرد فرایند مورد نظر خود در ساختمان‌های صنعتی نیاز به کنترل دقیق دما و رطوبت داشته باشید به کارگیری این سیستم‌ها توصیه نمی‌شود.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: mainstreetcomfort

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما