نحوه کارکرد سیستم سرمایشی بدون کانال

انواع سیستم‌های سرمایشی
انواع سیستم‌های سرمایشی
خرداد ۲۴, ۱۳۹۸
سرمایش صنعتی
نکات مهمی که باید در سرمایش صنعتی مد نظر داشته باشید.
خرداد ۳۰, ۱۳۹۸
سیستم سرمایشی بدون کانال

سیستم سرمایشی بدون کانال چیست؟

سیستم سرمایشی بدون کانال یا دستگاه تهویه بدون کانال شباهت‌هایی با سیستم تهویه هوای مرکزی دارد. با این تفاوت که کولر بدون کانال دارای یک قطعه‌ی داخلی و یک قطعه‌ی خارجی است. قطعه‌ی داخلی کولر بدون کانال داخل ساختمان نصب شده و وظیفه‌ی خنک کردن هوای داخل ساختمان را دارد. قطعه‌ی خارجی بیرون از ساختمان نصب می‌شود. این قطعه‌ی خارجی همان کندانسور است. تفاوت اصلی سیستم سرمایشی بدون کانال با سیستم تهویه هوای مرکزی این است که سیستم تهویه هوای مرکزی به کوره وصل شده و از طریق سیستم کانال کشی هوای خنک شده را به قسمت‌های مختلف ساختمان انتقال می‌دهد. در صورتی که کولر بدون کانال هوای خنک را به جعبه‌ی سیلندر که روی دیوار یا سقف اتاق نصب می‌شود، انتقال می‌دهد.

قطعه‌ی داخلی کولر بدون کانال

در سیستم سرمایشی بدون کانال، قطعه‌ی داخلی و خارجی توسط یک لاین  باریک به یکدیگر متصل می‌شوند. مبرد از طریق این کابل عبور کرده و گرمای داخل اتاق را به خود جذب می‌کند. این لاین گرمای جذب شده را به خارج از محیط مورد نظر هدایت کرده و آن را در بیرون ساختمان آزاد می‌کند. در سیستم کولر بدون کانال، منبع تامین انرژی و سیستم زهکشی رطوبت نیز همراه با این کابل باریک هستند.

هر نوع سیستم سرمایشی که دارای قطعات داخلی و بیرونی باشد، سیستم انشعابی نامیده می‌شود. کولر بدون کانال که دارای اندازه‌ی کوچک‌تری است، گاهی با عنوان سیستم‌های انشعابی کوچک نامیده می‌شوند. سیستم‌های انشعابی با سیستم‌های سرمایشی یکپارچه مانند مبردها و کولرهایی که از پنجره نصب می‌شوند، متفاوت هستند. در سیستم‌های سرمایشی یکپارچه، گرمای محیط از پشت کولر به بیرون از ساختمان رانده می‌شود.

قطعه‌ی خارجی کولر بدون کانال

 مزایای استفاده از کولر بدون کانال

سیستم سرمایشی بدون کانال دارای مزیت‌ها و نکات مثبت بسیاری است. در ادامه‌ی مطلب شما را با تعدادی از مزیت‌های مهم کولر بدون کانال آشنا می‌کنیم. آشنایی با ویژگی‌ها و مزیت‌های کولرهای بدون کانال باعث می‌شود که شما بتوانید هنگام انتخاب سیستم سرمایشی، با سنجش شرایط و نیازهای سرمایشی ساختمان مورد نظر خود، انتخاب مناسبی انجام دهید. انتخاب کولر مناسب باعث افزایش عملکرد سرمایشی، و کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های سرمایشی می‌شود.

کولرهای بدون کانال برای مورد استفاده قرار گرفتن در ساختمان‌های قدیمی که سیستم کانال کشی ندارند، بسیار مناسب هستند. نصب سیستم کانال کشی برای ساختمان‌های قدیمی نیازمند پرداخت هزینه‌ی بالایی است. علاوه بر این، ایجاد سیستم کانال کشی کار ساده‌ای نیست و نیازمند زمان است. هم‌چنین نصب سیستم کانال کشی در ساختمان‌های قدیمی و ایجاد تغییر در ساختمان کار پر زحمتی است. یکی دیگر از مزیت‌های کولرهای بدون کانال این است که می‌توانید از آن‌ها برای خنک کردن قسمت‌هایی از ساختمان که متصل به سیستم کانال کشی نیستند، استفاده کنید.

کولرهای بدون کانال دارای لاین باریکی هستند که برای نصب آن‌ها تنها ایجاد یک سوراخ کوچک روی دیوار کافی است. نصب و بکارگیری کولر بدون کانال ساده و آسان است. علاوه بر این، به علت نصب شدن روی دیوار تغییر چندانی در چیدمان اتاق به وجود نمی‌آورند و فضای مفید ساختمان را اشغال نمی‌کنند. شکل ظاهری کولر بدون کانال شیک‌تر از  کولرهای آبی  پنجره‌ای و کولرهای قابل حمل است.

کولرهای بدون کانال در مقایسه با سیستم‌های تهویه هوای مرکزی بسیار کم مصرف‌تر هستند. با نصب و بکارگیری کولر بدون کانال، هزینه‌ی مصرف انرژی ساختمان مورد نظر شما کاهش پیدا خواهد کرد. قیمت خرید اولیه‌ی دستگاه کولر بدون کانال نیز از سیستم‌های تهویه هوای مرکزی ارزان‌تر است.

کولرهای بدون کانال مزایای بسیاری نسبت به دیگر سیستم‌های سرمایشی دارند. برای مثال یکی از مزیت‌های کولر بدون کانال ایمنی بالای آن‌ها نسبت به کولرهای قابل حمل وکولرهای پنجره‌ای است. کولر‌های بدون کانال برای مورد استفاده قرار گرفتن در مکان‌هایی که در آنجا به سکوت نیاز است بسیار ایده‌آل هستند. چرا کولر بدون کانال هنگام خنک کردن هوای اتاق باعث ایجاد صدا نمی‌شود. برخی از کولرها مانند کولرهای آبی دارای فن دمنده هستند. فن کولر هنگام چرخش و ایجاد جریان هوا تولید صدا می‌کنند که ممکن است خوشایند نباشد. در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها، سالن‌های مطالعه و … که محیط باید دور از سر و صدا باشد، استفاده از کولر بدون کانال کاربرد بسیاری دارد.

اگر ساختار ساختمان مورد نظر شما دارای قسمت‌هایی است که به سختی گرم یا خنک می‌شوند، بکارگیری سیستم سرمایشی بدون کانال در این قسمت‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر و موثرتر خواهد بود. برای مثال در طبقات بالای ساختمان استفاده از کولر بدون کانال یک روش مقرون به صرفه‌ی سرمایشی به شمار می‌آید. هوای گرم به صورت طبیعی به سمت بالا حرکت کرده و باعث گرم شدن  طبقات بالا در ساختمان می‌شود.

معایب به کارگیری سیستم سرمایشی بدون کانال

در حالی که کولر بدون کانال دارای مزایای بسیاری است، نکاتی در مورد این سیستم سرمایشی وجود دارد که شاید خوشاینده برخی از افراد نباشد. کولر بدون کانال دارای یک قطعه‌ی داخلی است که روی دیوار ساختمان نصب می‌شود و قابل مشاهده است. برخی از افراد تمایل دارند که سیستم سرمایشی روی سقف و دیوار نصب نشود و تغییری در چیدمان و دکور اتاق از لحاظ بصری ایجاد نکند. با این حال باید گفت که کولرهای بدون کانال در مقایسه با کولرهای قابل حمل و کولرهای پنجره‌ای جلوه‌ی بهتری دارند. چرا که بسیار کوچک‌تر هستند و فضای سطح اتاق را اشغال نمی‌کنند. کولر بدون کانال با اینکه قابل مشاهده است، تغییر بسیاری در چیدمان اتاق به وجود نمی‌آورد و با انواع دکوراسیون اتاق همخوانی دارد.

یکی دیگر از نکات منفی در مورد کولر بدون کانال این است که ممکن است برای خنک کردن اتاق‌ها یا سالن‌های بزرگ دارای قدرت سرمایشی کافی نباشند. قبل از خرید کولر بدون کانال به قدرت سرمایشی آن و مساحت اتاقی که می‌خواهید آن را خنک کنید، دقت نمایید. قدرت سرمایشی کولر باید با اندازه و مساحت اتاق هم خوانی داشته باشد. در غیر این صورت اثر سرمایشی کولر مفید واقع نخواهد شد. یک کولر کوچک با قدرت سرمایشی پایین قابلیت خنک کردن مناسب یک سالن بزرگ را نخواهد داشت. از طرف دیگر انتخاب کولری که دارای قدرت سرمایشی بیشتر و اندازه‌ی بزرگ‌تری نسبت به مساحت اتاق مورد نظر است، باعث مصرف بی رویه و هدر رفتن انرژی می‌شود.

امروزه کولرهای بدون کانال کاربرد بسیاری در ساختمان‌های تجاری، دفاتر اداری، مدرسه‌ها و موسسات آموزشی، مغازه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و ساختمان‌های مسکونی دارند. ظاهر شیک و مناسب و نحوه‌ی نصب و به کارگیری آسان، استفاده و کاربرد کولرهای بدون کانال را در زمینه‌های مختلف تجاری و صنعتی افزایش می‌دهد.

منبع: huskyair

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما