مهم‌ترین مزایا و معایب کولر بدون کانال

خرید کولرهای صنعتی
راهنمای خرید کولرهای صنعتی
بهمن ۱۲, ۱۳۹۷
عملکرد بهتر کولر آبی بزرگ
شش نکته برای عملکرد بهتر کولر آبی بزرگ
بهمن ۲۴, ۱۳۹۷
مزایا و معایب کولر بدون کانال

مزایا و معایب کولر بدون کانال : آیا کولر بدون کانال روش سرمایشی مناسبی برای شما است؟

آیا هرگز به خنک کردن ساختمان مورد نظر خود با استفاده از کولرهای بدون کانال فکر کرده‌اید؟ کولرهای بدون کانال دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود هستند. قبل از اقدام به تصمیم گیری در مورد استفاده از کولرهای بدون کانال باید از مزایا و معایب کولر بدون کانال اطلاعات کافی داشته باشید. متن زیر شما را با مزایا و معایب کولر بدون کانال آشنا می‌کند. با مطالعه‌ی دقیق مزایا و معایب کولر بدون کانال می‌توانید بفهمید که آیا این نوع از کولرها برای خنک کردن محیط مورد نظر شما مناسب هستند یا خیر.

کولرهای بدون کانال اثر سرمایشی بسیار موثری دارند و آسایش و رفاه را در داخل ساختمان به ارمغان می‌آورند. اما به عهده‌ی مالک ساختمان است که پس از آگاهی از نکات مهم در مورد خرید کولر و مزایا و معایب کولر بدون کانال تصمیم به نصب این نوع از سیستم سرمایشی بگیرد. در ادامه‌ی مطلب شما را با مزایا و معایب کولر بدون کانال آشنا می‌کنیم.

مزایای استفاده از سیستم کولر بدون کانال

مزایای کولر بدون کانال

یک دستگاه کولر سرمایشی بدون کانال شامل یک قطعه‌ که روی دیوار داخلی ساختمان نصب می‌شود و یک قطعه ی دیگر که در خارج از ساختمان نصب می‌شود و به ‌عنوان کمپرسور دستگاه شناخته می‌شود، است. برخلاف کولرهای سرمایشی قدیمی که از پنجره نصب می‌شوند، کولرهای بدون کانال تنها به یک حفره‌ی کوچک ایجاد شده در دیوار احتیاج دارند. این خصوصیت کولرهای بدون کانال باعث می‌شود که نشت هوا به ندرت اتفاق بیفتد. علاوه بر این، ایمنی استفاده از کولر بدون کانال بیشتر است. یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم‌های بدون کانال این است که فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و تغییر چندانی در چیدمان و دکوراسیون داخلی محیط ایجاد نمی‌کنند. هم‌چنین این کولرها هنگام خنک کردن محیط ساختمان صدای زیادی تولید نمی‌کنند.

کولرهای بدون کانال انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند. در یک ساختمان با مساحت معمولی، تقریباً ۲۵ درصد از انرژی از طریق سیستم کانال کشی اتلاف می‌شود. با حذف کردن کانال سیستم می‌توان سیستم‌های بسیار کم مصرفی را به وجود آورد. کولرهای بدون کانال دارای کمپرسور انورتر هستند که امکان تنظیم سرعت دستگاه را فراهم می‌کنند. به این ترتیب می‌توان با توجه به شرایط محیط کولر را در درجه‌های مختلف قرار داده و محیط را به دمای مطلوب برسانید. با استفاده ازکولرهای بدون کانال در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد. به همین علت سیستم‌های بدون کانال یکی از سیستم‌های سرمایشی سازگار با محیط زیست نیز شناخته می‌شوند.

معایب استفاده از سیستم کولر بدون کانال

سیستم‌های بدون کانال چند ایراد کلی دارند. ایرادهایی که در مورد سیستم‌های بدون کانال گرفته می‌شود، عبارتند از:

  • قیمت دستگاه
  • نگهداری و مراقبت از دستگاه کولر
  • جنبه‌ی زیبایی استفاده از این نوع کولرها در دکوراسیون داخلی ساختمان.

همان‌طور که گفته شد یکی از معایب کولرهای بدون کانال قیمت بالای آن‌ها است. برای خنک کردن یک واحد اتاق مستقل، استفاده از سیستم بدون کانال در مقایسه با کولرهای قابل نصب از پنجره یا کولرهای آبی، بسیار گران‌تر تمام می‌شود. قیمت دستگاه کولر بدون کانال بیشتر از کولرهای معمولی دیگر است. اگر بخواهید در تمام اتاق‌های ساختمان، کولر بدون کانال نصب کنید و سیستم سرمایشی مرکزی ساختمان ساختمان خود را با کولرهای بدون کانال جایگزین کنید، هزینه‌ی زیادی پرداخت خواهید کرد. اما باید گفت که در مقابل هزینه‌های سرمایشی کاهش پیدا خواهند کرد. به این ترتیب شما هزینه‌ی کمتری را بابت پرداخت قبض‌های انرژی متحمل خواهید شد. باید اضافه کرد که هزینه‌های سرمایشی به آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، نحوه و مدت استفاده‌ی شما از سیستم سرمایشی و قیمت انرژی در منطقه‌ی شما بستگی دارد.

به منظور محاسبه‌ی میزان مصرف انرژی توسط کولرهای بدون کانال، بهتر است از یک فرد یا گروه تخصصی راهنمایی بگیرید. می‌توانید هنگام خرید کولر بدون کانال از شرکت تولید یا عرضه کننده‌ی دستگاه سرمایشی، راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. هنگام خرید کولر بدون کانال به اندازه‌ی آن توجه کنید. اندازه‌ی دستگاه باید مناسب با محیط مورد نظر شما باشد تا توانایی خنک کردن محیط را به خوبی داشته باشد. ممکن است برای رساندن دمای محیط به دمای مطلوب، علاوه بر دستگاه بدون کانال، به یک سیستم کمکی جانبی نیز نیاز پیدا کنید.

مورد دیگری که باید در نظر بگیرید نحوه‌ی مراقبت و نگهداری از سیستم‌های بدون کانال است. برای نگهداری و مراقبت مناسب از سیستم بدون کانال باید فیلترهای آن را شستشو دهید. اگر در محیط مورد نظر دود و گرد و غبار وجود دارد یا حیوانات خانگی در آن نگهداری می‌شود، بیش از یک بار در ماه باید فیلترهای دستگاه سرمایشی را شستشو داد. هرگز مراقبت و نگهداری از کولرهای بدون کانال را نادیده نگیرید. انباشته شدن گرد و غبار و ذرات در کولرهای بدون کانال به سیستم صدمه می‌رساند. اگر به صورت حرفه‌ای و مداوم کولرهای بدون کانال را تمیز نکنید، هزینه‌ی بسیاری صرف تعمیر آن خواهید پرداخت. مراقبت و نگهداری نامناسب از کولر بدون کانال باعث کاهش طول عمر کار سیستم سرمایشی می‌شود.

نگهداری کولر بدون کانال

بسیاری از مالکان ساختمان‌ها به علت طراحی ظاهر کولرهای بدون کانال، از نصب آن‌ها در ساختمان‌های خود صرف نظر می‌کنند. ظاهر این کولرها طراحی چشم‌گیر و زیبایی منحصر به فردی ندارد. به صورت استاندارد بیشتر کولرهای بدون کانال به رنگ سفید یا بژ هستند و نمی‌توان آن‌ها را به گونه‌ای نصب کرد که دیده نشوند. اما تجربه نشان داده است که خریداران کولر بدون کانال بعد از نصب و استفاده از آن‌ها، بعد از مدتی حتی فراموش می‌کنند که کولری نصب شده است. این کولرها با اینکه از لحاظ زیباشناختی طراحی خاصی ندارند، ظاهر ساده و مرتب آن‌ها با دکوراسیون‌ و رنگ بندی‌های مختلف ساختمان هماهنگی مناسبی ایجاد می‌کند.

در نهایت اگر تصمیم به خرید و استفاده از کولر بدون کانال گرفتید، باید در اندازه‌ی کولر خریداری شده و نحوه‌ی نصب آن بسیار دقت کنید. نصب مناسب و صحیح کولر عملکرد مناسب آن را تضمین می‌کند. اگر اندازه‌ی کولر مناسب با مساحت اتاق مورد نظر نباشد یا حفره‌ی ایجاد شده در دیوار به صورت صحیح انجام نپذیرد، سیستم کارآیی لازم را نخواهد داشت. نصب کولر بدون کانال در یک اتاق تقریباً بین ۳ الی ۷ ساعت طول می‌کشد. سعی کنید کسی را برای این کار انتخاب نمایید که در حرفه‌ی خود تخصص لازم را داشته باشد.

منبع: hgtv

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما