کولر بدون کانال چیست: نحوه کارکرد و مزایای کولر بدون کانال

انواع کولر صنعتی
انواع کولر صنعتی و کاربردهای آن در زمینه‌های مختلف صنعتی
آذر ۱۲, ۱۳۹۷
ویژگی‌های کولر آبی
مهم‌ترین ویژگی‌های کولر آبی
آذر ۲۴, ۱۳۹۷
کولر بدون کانال

کولر بدون کانال یک نوع سیستم سرمایشی است که نصب و به کاراندازی آن نیازی به کانال کشی در سرتاسر ساختمان ندارد. هم‌چنین، در فصل زمستان می‌توان از این سیستم‌ها به عنوان هیتر نیز استفاده کرد. این سیستم شامل دو یونیت داخلی و خارجی است. یونیت داخلی داخل ساختمان و یونیت خارجی که خارج از ساختمان نصب می‌شود. در واقع این سیستم سرمایشی دارای دو قطعه‌ی خارجی و داخلی است. این دو قطعه از سیستم توسط دو لوله، یک سیم و یک مجرا به یکدیگر متصل می‌شوند.

خرید کولر بدون کانال

معمولاً بیشتر مردم در فصل بهار تدارکات سیستم سرمایشی و تجهیزات خنک کننده‌ی محل کار و خانه‌های خود را برای مقابله با گرمای تابستان داغ آماده می‌کنند. فصل بهار موقع غبار روبی، آماده سازی و بررسی سیستم‌های سرمایشی و خنک کننده است. اما برخی از مردم تصمیم می‌گیرند که به کلی سیستم سرمایشی خود را عوض کنند. در حقیقت می‌توان گفت که طول عمر هر کولر و دستگاه تهویه‌ی هوا روزی به پایان می‌رسد. اگر به فکر تهیه‌ی سیستم سرمایشی جدید هستید یا قصد تعویض سیستم سرمایشی خود را دارید، باید قبل از خرید کولر، مطالعات و بررسی‌های لازم را انجام دهید. امروزه انواع کولر و تجهیزات خنک کننده‌ی بسیار متنوعی در بازار وجود دارند. هر نوع سیستم سرمایشی کارآیی خاصی و مخصوص به خود را دارد و برای شرایط و محیط‌های خاصی مناسب است. به همین دلیل قبل از تهیه‌ی کولر باید شرایط و نیازمندی‌های خاص خود را مشخص کرده و هم‌چنین کاربردهای انواع کولر را به خوبی بشناسید. در ادامه‌ی مطلب فهرستی از ویژگی‌ها و مزایای کولرهای بدون کانال در اختیارتان گذاشته می‌شود.

 سیستم کار کرد کولر بدون کانال

کولر بدون کانال

سیستم خنک کنندگی کولر بدون کانال از بعضی جهات منحصر به فرد است. در مقایسه با کولرهای قدیمی و دستگاههای تهویه‌ی هوا، کولر بدون کانال دارای مزیت‌هایی است. برخی از این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که هم به عنوان کولر و هم به عنوان هیتر قابل استفاده هستند. هم‌چنین، از این سیستم‌ها می‌توان به عنوان دستگاه تهویه‌ی هوا نیز بهره برد. چند جانبه بودن کارآیی این سیستم‌ها یکی از مزیت‌های برتر آن‌ها به شمار می‌آید. می‌توانید بدون جابه‌جایی و زحمت زیاد در فصل زمستان از این دستگاه به عنوان هیتر استفاده کنید. در گرمای فصل تابستان نیز سیستم خنک کننده‌ی این دستگاه هوای خنک و مطبوعی به محیط می‌بخشد. یکی دیگر از ‌مزیت‌های کولر بدون کانال این است که برای انتقال و توزیع هوا در محیط مورد نظر از مسیر کانال کشی استفاده نمی‌کند و دردسرها و مشکلات کانال کشی را ندارد. علاوه بر این، با خرید کولر بدون کانال به پرداخت هزینه‌ی کانال کشی اولیه نیز نیازی ندارید.

کولر بدون کانال دارای نگهدارنده‌هایی است که قابلیت نصب شدن در چهار اتاق را دارند. این نگهدارنده‌ها به یونیت خارجی دستگاه متصل می‌شوند. هر نگهدارنده دارای ترموستات مجزا است. این ویژگی سبب می‌شود که دمای اتاق مورد نظر را به درجه‌ای برسانید که مطلوب شما است. بنابراین هر اتاق مجزا می‌تواند دارای دمای متفاوتی باشد.

مزیت‌های استفاده از کولر بدون کانال

سیستم کولر بدون کانال دارای این ویژگی است که می‌تواند هم به عنوان کولر و هم به عنوان هیتر مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع می‌توان گفت که این سیستم‌ها انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند. هم‌چنین این سیستم‌ها به دلیل داشتن دو کارآیی هم‌زمان سرمایشی و گرمایشی فضای کمتری از محیط را اشغال می‌کنند. در حالی که قابلیت کنترل دمای اتاق را هم در هوای سرد و هم در هوای گرم دارند. سیستم‌های کولر بدون کانال بسیار کم مصرف‌تر از پمپ‌های مرکزی هستند. کم مصرف بودن یک سیستم سرمایشی یکی از نقاط مثبت مهم آن تلقی می‌شود. چرا که امروزه حفظ و نگهداری محیط زیست و مصرف بهینه‌ی انرژی یکی از عوامل اساسی و ضروری به شمار می‌آید. از جانب دیگر، مصرف انرژی کمتر به معنی کاهش هزینه‌های سرمایشی است.

در آن گونه از سیستم‌های سرمایشی که از کانال کشی در آن‌ها استفاده می‌شود، نشت و سوراخی لوله‌های کانال یکی از عوامل عمومی و رایج اتلاف انرژی و کاهش بازده سیستم کنترل دمای هوا است. بر اساس تحقیقات اخیر ثابت شده است که تقریباً سی درصد از بازده سیستم‌های کنترل دمای مرکزی، به علت نشت و وجود سوراخ در لوله‌های کانال سیستم، کاهش پیدا می‌کند. استفاده از سیستم‌های کنترل دمایی که معیوب هستند و لوله‌های آسیب دیده دارند، به معنی اتلاف هزینه‌هایی است که به منظور سرمایش و خنک کنندگی محیط کار و زندگی خود متحمل می‌شوید. هم‌چنین لوله‌های سوراخ کانال، کارآیی سیستم سرمایشی را کاهش می‌دهند. با استفاده از سیستم سرمایشی کولر بدون کانال، دیگر نگران صدمه دیدن و معیوب بودن لوله‌های کانال سیستم نخواهید بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت استفاده از سیستم سرمایشی کولر بدون کانال، این است که امکان کنترل دما در این سیستم‌ها بهتر و دقیق‌تر از سیستم‌های سرمایشی مرکزی است. یک سیستم سرمایشی مرکزی دمای هوای محیط را در سرتاسر ساختمان به یک اندازه تحت کنترل  قرار می‌دهد. اما با استفاده از سیستم سرمایشی کولر بدون کانال می‌توانید هر قسمت از محیط یا هر اتاق مجزا را به دمای ایده‌آل و مطلوب مورد نظر خود برسانید. به این ترتیب دمای هر اتاق نسبت به کارآیی یا سلیقه‌ی ساکن آن تنظیم و کنترل می‌شود. برای مثال در بعضی از محیط‌های کاری، برخی از اتاق‌ها برای پیشبرد فرآیندهای خاص یا نگهداری مواد نیازمند دمای ثابت و معینی هستند. در ساختمان‌های مسکونی نیز ممکن است اتاق مخصوص سالمندان، کودکان یا بیماران گرم‌تر یا خنک‌تر از دیگر نقاط خانه نگهداری شود. علاوه بر این، هنگام استفاده از کولر بدون کانال می‌توانید مطمئن باشید که در آن قسمت از محیط یا اتاق‌های خانه که نیازی به سیستم سرمایشی نیست، انرژی  مصرف نشده و هدر نخواهد شد. صرفه جویی در مصرف انرژی رابطه‌ی مستقیمی با کاهش هزینه‌های سرمایشی دارد.

کولر بدون کانال تنها دارای یک فن کوچک است. بنابراین هنگام کار بسیار آرام است و آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کند. تنها صدایی که مشهود است، صدای کمپرسور است که هنگام روشن و خاموش کردن سیستم به گوش می‌رسد. یکی دیگر از ویژگی‌های کولر بدون کانال این است که، فن موجود در داخل کولر قابل تنظیم در چند سرعت متفاوت است. این کولرها دارای فن هشت سرعته هستند. همان طور که بیان شده این سیستم ویژگی‌های عالی و منحصر به فردی دارد. استفاده از این سیستم برای اتاق‌های شیشه‌ای و هم‌چنین بهارخواب‌ها توصیه ‌می‌شود.

منبع: desertsunsnm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما