بررسی اهمیت سیستم های سرمایشی

بخاری صنعتی
اسفند ۸, ۱۳۹۶
مانیتورینگ هوشمند در کولر صنعتی
مانیتورینگ هوشمند چیست و چگونه می تواند دما را کنترل کند؟
اسفند ۱۵, ۱۳۹۶
اهمیت سیستم های سرمایشی

اهمیت سیستم های سرمایشی

سیستم های سرمایشی جزو مهم ترین و اساسی ترین تجهیزات در ساختمان های امروزی هستند. به ویژه برای مناطقی با آب و هوای گرم، معدود خانه ها و ساختمان هایی را می توان یافت که بدون بهره گیری از سیستم های سرمایشی معیشت نمایند.

در ایلات متحده آمریکا، بیش از 80 درصد ساختمان ها، اعم از ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی با استفاده از سیستم های سرمایشی کنترل می شوند. این در حالی است که در کشورمان ایران نیز بخش عظیمی از مردم، که قریب به 65 درصد از کل جمعیت کشور را به خود اختصاص می دهند تحت پوشش سیستم های سرمایشی هستند.

در مورد انواع این سیستم ها و هم چنین مباحث فنی و تخصصی آن به کرات در مقالات بحث شده است. حال قصد داریم در مورد لزوم و اهمیت سیستم های سرمایشی نیز بحث کنیم. اینکه وجود این سیستم ها در زندگی بشر تا چه اندازه می تواند مهم و تاثیر گذار باشد.

 

گرما و اهمیت آن

شاید بررسی میزان تاثیر گرما بر روال زندگی، کار و حتی مرگ و میر انسان ها جالب توجه باشد. با توجه به آماری که از سوی خدمات هواشناسی بین المللی (National Weather Service) صادر شده است، همه ساله بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از جریانات آب و هوایی در جهان مربوط به گرما می شود!

در چارت فوق که توسط این سازمان انتشار یافته است، میزان مرگ و میر ناشی از جریانات آب و هوایی و طبیعی نظیر:

  • سیل (Flooding)
  • رعد و برق (Lightening)
  • گردباد (Tornado)
  • طوفان (Hurricane)
  • و گرما (Heat)

به صورت میانگین برای یک دوره 30 ساله آورده شده است.

با نظر به این چارت به سادگی می توان اهمیت گرما و مقابله با آن را دریافت، چرا که در طول 30 سال آماری مورد مطالعه بیشترین مرگ و میر در جهان توسط گرما صورت گرفته است و حتی سیل و طوفان نیز نتوانسته است تا این حد زیان بار باشد. حال بهتر می توان در مورد اهمیت سیستم های سرمایشی مطالعه و بحث نمود.

اهمیت سیستم های سرمایشی

صرف نظر از نوع سیستم های سرمایشی و مکانیسم عملکرد و وجود یا عدم وجود تهویه مطبوع در آن ها، استفاده از این سیستم ها در شرایط دمایی بسیار گرم، بسیار مرطوب یا بسیار خشک می تواند مزایای فراوانی را در بر داشته باشد.

  • گرمای شدید می تواند به صورت مستقیم روی عملکرد فیزیکی و ذهنی انسان تاثیر بگذارد. در صورتی که برای مدت زمان هر چند کوتاه در شرایط دمایی بسیار گرم قرار گیریم، دچار احساس خستگی مفرطی خواهیم شد که توان انجام امور را از ما می ستاند. بنابراین وجود یک سیستم سرمایشی و تهویه مطبوع می تواند بر عملکرد ما در محیط مورد نظر تاثیر گذار باشد.
  • دمای بسیار بالا سبب تعرق شدید در افراد حاضر در محیط می گردد. بدین ترتیب بخشی از آب بدن به صورت نامتعادل خارج شده و سبب بروز مشکلات و اختلالاتی در اندام های آن می گردد. از این رو استفاده از سیستم های سرمایشی می تواند در زمینه حفظ سلامتی و رفاه حال کاربران حائز اهمیت باشد.
  • کیفیت هوای تنفسی انسان ها نیز مورد بسیار مهمی است. به ویژه در مورد شهرهای بزرگ و آلوده، شهرهای صنعتی و حتی ساختمان ها و سالن های صنعتی، این مورد بسیار به چشم می خورد. گرد و غبار، آلودگی های کربنی، قارچ ها، برخی باکتری ها و غیره می توانند برای افراد حاضر در محیط بسیار دردسر ساز باشند. سیستم های سرمایشی امروزی با استفاده از تکنولوژی های جدید به کار رفته در طراحی و ساخت قادرند بخشی از این آلاینده ها را تصفیه نمایند. این ارتقای کیفیت در هوای تحویلی به محیط می تواند نشان دهنده اهمیت سیستم های سرمایشی باشد.
    اهمیت سیستم های سرمایشی

    اهمیت سیستم های سرمایشی

کیفیت لوازم و تجهیزات در اهمیت سیستم های سرمایشی

  • برخی از لوازم و تجهیزات الکترونیکی به ویژه در صنایع ممکن است تحت تاثیر درجه حرارت بالا بیش از اندازه گرم شده (Overheating) و دچار آسیب شوند. استفاده از فن برای پی سی (PC) کامپیوترها دقیقا به همین منظور می باشد. شاید بتوان مزیت دیگر سیستم های سرمایشی را بلاخص در محیط های صنعتی این مورد دانست.
  • جالب است بدانید برخی از مراجع سیستم های سرمایشی را یکی از سیستم های ارتقای ساز وکارهای امنیتی نیز می دانند! جای تعجب نیست اگر در نظر بگیرید استفاده از یک سیستم خنک کننده می تواند با عدم نیاز به باز گذاشتن پنجره ها و درب ها و … مانع از تهدید محدوده مورد نظر توسط خرابکاران شود.
  • نکته دیگری که می تواند بیانگر اهمیت سیستم های سرمایشی باشد مربوط می شود به مکان استفاده این سیستم ها. در واقع محیط های کاربری مختلف دارای اهمیت متفواتی از لحاظر کاربرد کولرها هستند. برای مثال:
  • برای یک مرغداری استفاده از سیستم های سرمایشی و البته گرمایشی مناسب امری غیر قابل انکار است. در واقع شاید اولین گام برای اقدام به ساخت یک مرغداری تعیین نحوه سرمایش، گرمایش و تهویه آن است.
  • یا یک مرکز تجاری را در نظر بگیرید. شک نداشته باشید که بدون در نظر گرفتن سیستم های تهویه و سرمایش و گرمایش مناسب برای آن، نخواهید توانست مشتریان و بازدیدکنندگان را متقاعد به استقبال از آن محیط کنید. سایر مراکز عمومی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
  • هم چنین در مورد سالن های تولیدی و صنعتی بزرگ، در صورت عدم وجود سیستم های سرمایش و گرمایش مناسب، نخواهید توانست راندمان عملکرد مناسبی را از کارکنان و پرسنل دریافت نمایید. چرا  که دقت و سرعت تحت شرایط دمایی نامطلوب به حداقل میزان خود تقلیل می یابد.

با توجه به مطالبی که عنوان گردید، اهمیت سیستم های سرمایشی را می توان بیش از پیش درک نمود. به همین علت است که در حال حاضر می توان خیل عظیمی از این سیستم ها را در مغازه ها، فروشگاه های بزرگ و حتی فروشگاه های اینترنتی مشاهده نمود.

کافی است در یکی از شهرهای بزرگ و نسبتاً گرم چرخ بزنید. جعبه های آبی رنگ کولرهای آبی و در برخی از ساختمان ها اسپلیت ها توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. این حجم از استفاده و تنوع و کثرت انواع آن ها نیز مبین این امر است که بشر امروز، برای نیل به رفاه و راحتی بیشتر، نیازمند استفاده از سیستم های جدید و به روز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما