بررسی مزیت های نظافت کانال کولر و اهمیت آن

مبرد کولر
مبرد کولر گازی چیست و چه نقشی در فرایند خنک سازی دارد؟
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۰
انواع کولر گازی بدون کانال
معرفی انواع کولر گازی بدون کانال و معایب و مزایای هر کدام از آنها
تیر ۱۵, ۱۴۰۰
مزیت‌های نظافت کانال کولر

مزیت های نظافت کانال کولر

بررسی مزیت های نظافت کانال کولر در ساختمان‌های تجاری مانند‌ مغازه‌ها و فروشگاه‌ها‌ ‌کمک می‌کند تا بدانیم که‌ تمیز نگه داشتن کانال کولر و سیستم تهویه هوا تا چه اندازه‌ بر سلامتی و‌ بازده کاری تاثیر می‌گذارد.‌ یکی از مهم‌ترین اهداف در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها این است که بتوانند اجناس خود را به خوبی به فروش برسانند.‌ فراهم کردن یک محیط مناسب‌ برای مشتریان نقش بسیار مهمی ‌در‌ افزایش میزان فروش و‌ بهبود بازده کاری خواهد داشت.‌ چرا که شرایط محیطی نقش مهمی ‌در احساس راحتی مشتریان دارد.‌ در صورتی که تمیز کردن کانال کولر یا سیستم تهویه هوای خود را به تاخیر بیندازید، ممکن است مشکلات زیادی ایجاد شود که می‌توانند بر‌ روند فروش در‌ فروشگاه شما تاثیر بگذارد.‌ برای همین مهم است که در فواصل زمانی معین نسبت به نظافت و بررسی کانال کولر یا سیستم تهویه هوای مطبوع خود اقدام نمایید.‌ در این نوشته به‌ بررسی مزیت های نظافت کانال کولر خواهیم پرداخت.‌ اگر شما نیز از‌ کولر برای‌ تهویه و تامین هوای خنک ساختمان تجاری خود استفاده می‌کنید، این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

 

مزیت‌های نظافت کانال کولر

مزیت‌های نظافت کانال کولر

بررسی مزیت های نظافت کانال کولر در محیط‌های تجاری

‌در این قسمت قصد داریم شما را با مزیت های نظافت کانال کولر آشنا کنیم. باید بدانید که مشتریان دوست دارند از مکان‌هایی خرید کنند که بتوانند علاوه بر‌ خرید محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب،‌ لوازم مورد نیاز خود را از یک فضای خوب‌ تهیه کنند.‌ بنابر این به عنوان یک مسئول یا مالک‌ فروشگاه باید ساختمان تجاری خود را تمیز و بدون آلودگی نگه دارید.‌ با این کار محیط فروشگاه شما در وضعیت خوبی قرار می‌گیرد و باعث ‌می‌شود که مشتریان از حضور در فروشگاه رضایت داشته باشند.‌

جلوگیری از تجمع گرد و غبار در محیط‌های بسته

یکی از مزیت های نظافت کانال کولر و سیستم‌های تهویه‌ هوا در فواصل زمانی معین این است که اطمینان حاصل می‌کنید که‌ از تجمع گرد و غبار جلوگیری به عمل آمده و باعث به وجود آمدن فضایی با هوای خوب و تازه ‌می‌شود.

تامین هوای پاک برای کارکنان و مشتریان

یکی دیگر از مزیت های نظافت کانال کولر این است که شما می‌توانید با این کار‌ محیط سالم و خوبی را برای‌ کارکنان و افراد حاضر در فروشگاه خود آماده کنید.‌ افرادی که در فروشگاه مشغول به کار هستند ساعت‌های زیادی را در‌ آنجا به سر می‌برند.‌ تامین هوای پاک و خنک‌ باعث حفظ سلامتی کارکنان خواهد شد.‌ هنگامی که کارکنان احساس خوب و سلامتی داشته باشند‌ مشارکت آنها در فروش محصولات نیز‌ بهتر خواهد شد.‌ بنابراین‌ می‌بینید که تمیز نگه داشتن کانال‌های کولر و سیستم تهویه هوای مطبوع تا چه اندازه می‌تواند روی فروش و روند کاری شما تاثیر مثبت داشته باشد.

اهمیت نظافت کانال کولر

دستگاه نظافت کانال کولر

دستگاه نظافت کانال کولر

 

همانطور که می‌دانید زندگی کردن و انجام فعالیت‌های کاری در شرایط ناخوشایند سخت ‌می‌شود.‌ به همین دلیل است که این روزها استفاده از کولر‌ها و سیستم‌های تهویه هوای مطبوع‌ در ساختمان‌های مسکونی و همچنین محیط‌های تجاری و صنعتی بسیار پرکاربرد شده است.‌ سیستم‌های تهویه هوای مطبوع در‌ دفاتر اداری، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و …‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند.‌ با این حال باید به این نکته توجه کرد که‌ سیستم‌های تهویه هوا تنها در صورت نگهداری صحیح و‌ مناسب‌ عملکرد خوبی خواهند داشت.‌

اهمیت نظافت کولر

نظافت کانال کولرگازی و سیستم تهویه هوای مطبوع نیز بخشی از نگهداری آن است که به حفظ کارایی سیستم برای مدت طولانی کمک ‌می‌کند.‌ توصیه ‌می‌شود تمیز کردن و نظافت کانال کولر گازی و سیستم‌های تهویه هوای مطبوع را به افراد متخصص که دانش و تجربه کافی در این زمینه دارند‌ بسپارید،.‌ این کار می‌تواند عملکرد سیستم شما را‌ بهتر کرده و بازده آن را افزایش دهد.

 

تجهیزات نظافت کانال کولر

تجهیزات نظافت کانال کولر

امکان ایجاد اختلال در عملکرد کولر در صورت عدم نظافت

برای درک بهتر مزیت های نظافت کانال کولر و اهمیت نظافت و تمیز کردن کانال‌ها، ابتدا باید از نقش کانال در سیستم تهویه هوای مطبوع آگاه باشید.‌ کانال کولر در واقع مسیری است که طریق آن هوا از یک مکان به مکان دیگر انتقال پیدا ‌می‌کند.‌ کولر گازی با انتقال حرارت از یک مکان به مکان دیگر، دما را کنترل ‌می‌کند. بنابراین‌ وجود هرگونه انسداد در مسیر جریان هوا می‌تواند عملکرد دستگاه را دشوار کرده و آن را با اخلال مواجه کند.‌ به همین دلیل لازم است که در فواصل منظم نسبت به تمیز کردن و نظافت کانال کولر خود اقدام کنید.

کاهش عمر و سرعت خنک کنندگی مفید کولر در صورت عدم نظافت

زمانی که مجاری هوا‌ در کانال کولر با ذرات گرد و غبار مسدود شده باشند، فشار زیادی را به کل سیستم وارد‌ ‌می‌کنند.‌ در این شرایط کولر برای اینکه بتواند حجم بیشتری از هوا را انتقال دهد بیش از حد معمول کار کرده و به آن فشار وارد می‌آید.‌ در این صورت کنترل دمای داخلی با سرعت‌ بیشتر،‌ کار کولر گازی را دشوار ‌می‌کند.

سرعت خنک شدن آهسته به این معنا است که سیستم شما برای تامین دمای مورد نظر به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.‌ درست مانند هر وسیله الکتریکی دیگر، در صورت کارکرد بیش از حد معمول سیستم تهویه هوا‌، احتمال خرابی ناگهانی در این دستگاه نیز بیشتر ‌می‌شود. به همین دلیل سرعت خنک کنندگی بالا یکی از مزیت های نظافت کانال کولر به شمار می آید.

کاهش مصرف انرژی در صورت نظافت کولر

یکی از مهم‌ترین مزیت های نظافت کانال کولر کاهش مصرف انرژی است. مصرف بیش از اندازه برق نیز مشکل قابل توجه دیگری است که می‌تواند به دلیل گرفتگی مجاری هوا در کانال کولر گازی ایجاد شود.‌ در صورت تمیز نگه داشتن کانال کولر به صورت مرتب نیازی به پرداخت قبض‌های زیاد برق نخواهد بود.‌ با توجه به اینکه در بیشتر ساختمان‌های تجاری و صنعتی هزینه بالایی صرف خنک کردن و تهویه هوا ‌می‌شود، نگهداری مناسب از کولر و نظافت‌ منظم آن نقش بسیار مهمی ‌در سرمایش مقرون به صرفه و کاهش هزینه‌های‌ سرمایشی خواهد داشت.

معایب تمیز نگه نداشتن‌ کانال کولر

 

عدم نظافت کانال کولر

عدم نظافت کانال کولر

‌انتقال گرد و غبار به جای هوای خنک

اگر شما صاحب یک خانه یا محل کار هستید‌ که مجاری ورود هوا‌ در آن تمیز نیستند، هرگز نخواهید توانست‌ محیط مناسبی را برای زندگی یا کار فراهم کنید.‌ در صورت‌ آلوده بودن کانال‌ها‌ که بهترین مجرا‌ها به عنوان مسیرهای‌ حرکت و گردش هوای خنک یا گرم‌ محسوب ‌می‌شوند،‌ ساختمان شما همیشه آلوده به گرد و غبار خواهد بود.‌ مهم نیست فضای داخلی ساختمان را تا چه اندازه تمیز نگه دارید، اگر مجاری هوا تمیز نباشند گرد و خاک‌ دیگر‌ آلودگی‌ها وارد محیط ساختمان شده و کیفیت هوای خانه یا محیط کار را‌ به شدت پایین می‌آورند.‌ این اتفاق در سلامتی کارکنان و افراد حاضر در ساختمانی تاثیر بسیاری می‌گذارد.

افزایش نامعقول رطوبت ساختمان

نکته دیگری که باید به آن توجه کافی داشته باشید بررسی رطوبت تولید شده در ساختمان است.‌ میزان رطوبت نامعمول در ساختمانی که‌ در آن از کولر گازی استفاده می‌کنید‌ ممکن است به دلیل وجود آلودگی و رسوب در مجاری هوا باشد.‌ اگر این این اتفاق بیفتد حتماً باید هر چه سریع‌تر نسبت به تمیز کردن کانال کولرگازی اقدام کنید.‌ عدم نظافت کانال کولر گازی باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری ‌می‌شود. برای درک هرچه بهتر مزیت های نظافت کانال کولر در این قسمت به بررسی‌ مشکلات ایجاد شده‌ به واسطه کثیف بودن کانال کولر گازی و سیستم تهویه هوای مطبوع خواهیم پرداخت.

‌رشد بیش از اندازه کپک، قارچ و سایر آلودگی‌ها

عدم نگهداری صحیح و نظافت به موقع از کولر گازی‌ می‌تواند موجب رشد بیش از اندازه کپک، قارچ و سایر آلودگی‌ها شود.‌ کپک‌ها و قارچ‌ها‌ به مرور زمان در کانال کولر گازی و‌ سیستم تهویه هوای مطبوع‌ رشد ‌می‌کنند.‌ سپس با عبور جریان هوا از کانال،‌ این آلودگی‌ها‌ همراه با هوا وارد‌ فضای داخلی ساختمان شده و‌ می‌توانند‌ موجب ابتلاء به بیماری شوند.

‌مسدود شدن مجاری هوا

در صورتی که در فواصل زمانی منظم به نظافت کانال کولر خود اقدام نکنید، گرد و غبار و خاشاک‌ باعث محدود شدن جریان هوا ‌می‌شود. با گذشت زمان‌ میزان گرد و غبار‌ انباشته شده در کانال کولر افزایش یافته و باعث انسداد مسیر هوا ‌می‌شود که این کار عملکرد کولر گازی را با اخلال مواجه ‌می‌کند.

 

ورود جوندگان به کانال کولر

ورود جوندگان به کانال کولر

ورود حشرات و جوندگان مانند موش به کانال کولر

علاوه بر گرد و خاک و آلودگی‌ها، گاهی اوقات ممکن است حشرات و جوندگانی مانند موش در‌ کانال کولر‌ لانه کنند.‌ به همین دلیل شما باید به صورت مرتب کانال کولر خود را مورد بررسی قرار دهید تا از عدم وجود‌ جوندگان‌ در مسیر کانال اطمینان حاصل پیدا کنید.‌ تجمع و لانه کردن حشرات در سیستم کانال کولر گازی نیز می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد.‌ برای مثال ممکن است تارهای عنکبوت همراه با جریان هوای خنک وارد اتاق شوند یا اینکه جوندگان به کانال آسیب برسانند.

وجود درز و شکاف و اختلال در عملکرد کولر

باید به این نکته توجه کرد که با گذشت زمان و عدم‌ بررسی کانال کولر‌، مجرای هوا ممکن است در طولانی مدت دچار آسیب شود.‌ بنابراین لازم است که هر از چندگاهی‌ سیستم کانال کولر خود را مورد بررسی قرار دهید تا‌ مطمئن شوید که آسیب دیدگی در مسیر کانال وجود نداشته باشد.‌ وجود درز و شکاف‌ یا پارگی می‌تواند‌ باعث‌ ایجاد اخلال در‌ کولرگازی و سیستم تهویه هوا و‌ ورود آلودگی‌ و اشیا‌ء در مسیر کانال شود.‌ به همین دلیل لازم است که از سالم بودن سیستم کانال کولر خود اطمینان حاصل پیدا کنید.

انتشار بوی نامطبوع از کولر

ایجاد بوی نامطبوع توسط کولر یکی دیگر از پسامدهای‌ ‌عدم نگهداری مناسب و نظافت‌ کولر گازی است.‌ در صورتی که کانال کولر تمیز نباشد،‌ بوی نامطبوعی همراه با جریان هوا وارد محیط داخلی ساختمان ‌می‌شود.‌ این اتفاق می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و کیفیت هوای داخلی ساختمان را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

‌تشدید آلرژی و بیماری‌های تنفسی برای کارکنان و مشتریان

همانطور که گفته شد حفظ سلامتی یکی از مزیت های نظافت کانال کولر است. هنگامی‌ که کیفیت هوای‌ ساختمان کاهش پیدا کند زمینه مناسب برای عود بیماری‌ها فراهم ‌می‌شود. آلوده بودن کانال و انتقال آلودگی به همراه جریان هوای خنک تولید شده توسط کولر گازی، می‌تواند باعث تشدید آلرژی و بیماری‌های تنفسی شود.

‌سیستم کانال کشی کولرهای گازی

برخی از کولر‌های گازی دارای سیستم کانال کشی هستند.‌ این نوع از سیستم‌های سرمایشی هوا را خنک کرده و سپس از طریق مجرای کانال آن را به قسمت‌ها و اتاق‌های مختلف یک ساختمان انتقال می‌دهند. کولرهای گازی دارای یک یونیت‌ خارجی و یک یونیت داخلی هستند.‌ یونیت خارجی و یونیت داخلی کولر با لوله‌های مسی که‌ حاوی ماده مبرد‌ هستند، به هم‌ متصل ‌می‌شوند.‌ یونیت خارجی کولر گازی از الکتروموتور، کمپرسور و کندانسور تشکیل ‌می‌شود. یونیت‌ داخلی نیز دارای قسمت‌هایی مانند فن، فیلتر و کویل است.‌ هوا از طریق یونیت داخلی‌ با چند کانال به بخش‌های اتاق‌های مختلف یک ساختمان انتقال داده ‌می‌شود.

مزیت کولر گازی به کولر آبی

ظرفیت بیشتر سرمایش نسبت به کولر آبی

یکی از مزیت های کولر‌های گازی دارای کانال این است که می‌توان با استفاده از یک سیستم‌ هوای اتاق‌های‌ مختلف یک ساختمان را خنک و تهویه کرد.‌ همچنین معمولاً‌ کولرهای به کار برده شده در ساختمان‌های دارای کانال کشی، دارای ظرفیت سرمایش بیشتری هستند.‌ معمولاً کولرهای گازی دارای کانال‌ قابلیت کارکرد در بازه دمایی وسیعی از‌ منفی 10 درجه تا مثبت 48 درجه را دارند.

امکان استفاده از سیستم گرمایش در فصل سرد

باید به این نکته اشاره کرد که می‌توان از کولرهای گازی در فصل‌های سرد سال به عنوان سیستم گرمایشی نیز استفاده کرد. شما می‌توانید به جای نصب چندین دستگاه کولر گازی در اتاق‌های مختلف، از‌ یک واحد یکپارچه‌ برای تامین تهویه و سرمایش ساختمان مورد نظر خود استفاده کنید.‌

عدم امکان خنک سازی یکسان تمام اتاق‌ها

با این حال یکی از معایب سیستم‌های دارای کانال این است که قادر نخواهید بود دمای تمامی اتاق‌هایی که‌ دارای دریچه کانال هستند را به یک اندازه خنک کنید و‌ امکان تنظیم دمای هر اتاق به صورت جداگانه وجود نخواهد داشت.‌ با این وجود شما می‌توانید با‌ باز و بسته کردن دریچه‌های هوا در هر اتاق‌ تا حدودی دمای‌ قسمت‌های مختلف ساختمان را‌ کنترل کنید.

موارد مصرف کولرها با سیستم کانال کشی

استفاده از‌ کولرهایی که با استفاده از سیستم‌ کانال کشی کار ‌می‌کنند بیشتر در ساختمان‌هایی که دارای فضاهای یکپارچه‌ هستند توصیه ‌می‌شود. به عنوان مثال در آن دسته از ساختمان‌هایی که دارای یک سالن بزرگ هستند‌ و نیازی به تفاوت دما در قسمت‌های مختلف آن نیست،‌ به کارگیری کولر گازی دارای کانال‌ یک روش سرمایشی ایده آل به شمار می‌آید.

 

نظافت کانال کولر

نظافت کانال کولر

مهم‌ترین نکات درباره استفاده از کولر و سیستم کانال کشی

باید به این نکته توجه کرد که در صورتی که می‌خواهید‌ از‌ این نوع کولر برای تامین تهویه و خنک سازی هوا‌ استفاده کنید، لازم است که ساختمان شما دارای سیستم کانال کشی باشد.‌ سیستم کانال کشی براساس‌ معماری هر ساختمان طراحی ‌می‌شود. هنگام نصب‌ سیستم کانال کشی باید بهترین موقعیت برای قرار دادن مسیر کانال و دریچه‌ها را‌ پیدا کنید.‌ در هنگام نصب سیستم کانال کشی باید سرعت و فشار باد‌ و زاویه نصب دریچه‌ها را‌ مورد توجه قرار دهید.‌ توصیه ‌می‌شود هنگام نصب کانال از‌ موادی با جنس مرغوب‌ استفاده کنید.‌ برای مثال از ورق‌های گالوانیزه‌ با ضخامت بالا که دوام و طول عمر زیادی دارند‌ استفاده نمایید. همچنین‌ لازم است که عایق بندی سیستم کانال کشی را با دقت انجام دهید.‌ چرا که شما‌ تنها یک بار ساختمان خود را مجهز به سیستم کانال کشی می‌کنید‌ و در صورتی که‌ بخواهید تغییر یا اصلاحاتی در آن ایجاد نمایید، باید قسمت زیادی از ساختمان را تخریب کنید‌ که کار بسیار سخت و هزینه برداری خواهد بود. آشنایی با مزیت های نظافت کانال کولر موجب می‌شود که اهمیت بیشتری به این موضوع بدهید و از کانال و سیستم سرمایشی خود به خوبی مراقبت کنید.

شرکت گرماسرد عرضه کننده سیستم‌های سرمایشی تجاری و صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کولرهای گازی و مزیت‌های نظافت کانال کولر می‌توانید از کارشناسان ما راهنمایی بگیرید.

منبع: acrepair-pembrokepines

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما