انواع کولر سالن ورزشی و سیستم تهویه هوای مناسب برای باشگاه‌های ورزشی

کولر سوله
کولر سوله
دی ۳۰, ۱۳۹۶
کولر کارگاه
کولر کارگاه : کولر مناسب برای کارگاه
دی ۳۰, ۱۳۹۶

کولر سالن ورزشی

در باشگاه‌های ورزشی و مراکز سلامتی سیستم خنک کننده و سیستم تهویه‌ی هوا دارای اهمیت بسیاری است. بیشتر باشگاه‌های ورزشی دارای سالن‌های فضای بسته بوده و ورزشکارانی که به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند همواره در حال عرق کردن هستند. هم‌چنین افراد حاضر در سالن‌های ورزشی به طور مداوم هوای داخل سالن تنفس را می‌کنند. اگر سیستم تهویه هوای باشگاه و کولر سالن ورزشی مناسب نباشد، احتمال مبتلا شدن ورزشکاران به انواع بیماری‌های مسری افزایش پیدا می‌کند. به همین علت اهمیت تهویه‌ی مناسب باشگاه‌های ورزشی نباید نادیده گرفته شود. در سالن‌هایی که دارای کولر سالن ورزشی و سیستم تهویه‌ی مناسب نباشند انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها و آلودگی‌ها امکان رشد و شیوع پیدا می‌کنند. این مشکل در مناطقی که هوای آن دارای رطوبت بالایی باشد، افزایش پیدا می‌کند.

تهویه‌ی هوای سالن ورزشی

برای پی بردن بیشتر به اهمیت تهویه‌ی مناسب باشگاه‌های ورزشی به چند نمونه از مشکلاتی که در صورت عدم وجود تهویه‌ی مناسب و کولر سالن ورزشی در باشگاه‌ها با آنها مواجه خواهید شد، اشاره خواهیم کرد. به عنوان نمونه نامناسب بودن سیستم تهویه و عدم وجود کولر مناسب در باشگاه باعث ایجاد بوی بد در فضا می‌شود. عدم تهویه‌ی مناسب باعث گرفتگی نفس و ابتلا به بیماری‌های مسری می‌شود. اگر کیفیت هوای باشگاه مناسب نباشد ورزشکاران توانایی انجام فعالیت‌های ورزشی خود را به صورت کامل و موفقیت آمیز نخواهند داشت و عملکرد آنها با مشکل مواجه خواهد شد. این امر باعث از دست دادن مشتریان باشگاه و توقف فعالیت‌های ورزشی می‌شود. به این ترتیب اگر شما بخواهید در باشگاهی که فاقد سیستم تهویه و سیستم خنک کنندگی مناسب است سرمایه گذاری کنید، سرمایه‌ی خود را هدر خواهید داد.

برای جلوگیری از عدم بروز این مشکلات باید سیستم تهویه و دستگاه کولر سالن ورزشی برای باشگاه تهیه کرد. به دلیل اهمیت تهویه‌ی مناسب باشگاه‌های ورزشی باید در انتخاب و خرید نوع سیستم خنک کننده دقت کنید. انتخاب سیستم سرمایشی مناسب برای سالن‌های ورزشی باعث تامین هوای خنک و با کیفیت در باشگاه می‌شود. تامین سرمایش و تهویه‌ی مناسب زمینه را برای فعالیت ورزشکاران مساعد می‌کند. علاوه بر این، استفاده از سیستم سرمایشی مناسب باعث تامین رفاه و آسایش تماشاگران، کارکنان، و افراد حاضر در سالن ورزشی می‌شود. به دلیل برگزاری مسابقات و رقابت‌های ورزشی در سالن‌ها و تجمع تماشاگران توجه به اهمیت تهویه‌ی مناسب باشگاه‌های ورزشی دو چندان می‌شود.

انواع کولر سالن ورزشی و سیستم تهویه هوای مناسب برای باشگاه‌های ورزشی

انواع کولر سالن ورزشی و سیستم تهویه‌ی هوا وجود دارد که شما می‌توانید برای تامین سرمایش و تهویه‌ی سالن ورزشی خود از آنها بهره ببرید. شما باید با توجه به مساحت، شرایط و منطقه‌ی آب و هوایی که ساختمان ورزشی در آن قرار گرفته شده است، اقدام به انتخاب و خرید سیستم سرمایشی مناسب باشگاه بکنید.

به منظور تهویه‌ی هوای سالن‌های ورزشی می‌توانید از انواع فن‌ها و دمنده‌های هوا استفاده کنید. فن‌ها قابلیت کاهش درجه‌ی هوا را ندارند، اما با ایجاد جریان هوا باعث جابجایی و تهویه‌ی هوا و هم‌چنین ایجاد حس خنکی می‌شوند. انواع فن سرمایشی وجود دارد و شما می‌توانید برای تامین تهویه‌ هوای سالن مورد نظر خود از آن‌ها بهره ببرید. بسیاری از باشگاه‌های ورزشی دارای سقف بلند هستند. فن‌های سقفی برای تهویه هوای ساختمان‌هایی که دارای سقف بلند و مساحت بزرگ هستند، کاربرد بسیاری دارند. به همین دلیل در بیشتر باشگاه‌های ورزشی نیز از فن‌های سقفی استفاده می‌شود. فن‌های بزرگ و با قدرت، قابلیت به جریان انداختن حجم زیادی از هوا را دارند. این امر باعث می‌شود که هوای داخل سالن ورزشی به صورت مرتب در جریان بوده و تهویه شود. علاوه بر فن‌های سقفی می‌توان از فن‌های دیواری و انواع فن دمنده برای تامین تهویه هوای باشگاه‌های ورزشی استفاده کرد.

فن سقفی سالن ورزشی

یکی از مزایای فن‌ها کم مصرف بودن آنها است. فن‌های سرمایشی در مقایسه با کولرها و سیستم‌های تهویه‌ی هوا انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند. به همین دلیل به کارگیری فن‌ها یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های سرمایش و تهویه‌ی سالن‌های ورزشی به شمار می‌آید. اما باید به این نکته دقت کرد که فن‌ها قابلیت کاهش درجه‌ی هوا را ندارند.  اگر سالن ورزشی شما در منطقه‌ای قرار دارد که دمای هوا به صورت طبیعی بالا است و فن به تنهایی قادر به تامین هوای مطبوع نیست، می‌توانید از انواع کولر و سیستم‌های تهویه‌ی هوا استفاده کنید.

کولرهای آبی یکی از کم مصرف‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین سیستم‌های سرمایشی به شمار می‌آیند. کولرهای آبی از روش طبیعی تبخیر آب برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند. به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی، این کولرها یکی ازانواع سیستم‌های سرمایشی سازگار با محیط زیست نیز هستند.  فن موجود در کولر آبی هوای خنک شده توسط کولر را در سراسر محیط به صورت یکنواخت توزیع می‌کند. علاوه بر توزیع هوای خنک، فن کولر باعث تهویه‌ی هوای محیط سالن ورزشی نیز می‌شود. کولرهای آبی علاوه بر تامین هوای خنک باعث افزایش رطوبت هوای محیط نیز می‌شوند. به همین دلیل به کارگیری کولرهای آبی در آن دسته از مناطق که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند، یک روش سرمایشی بسیار ایده آل است. اگر سالن ورزشی شما در منطقه‌ی گرم و مرطوب قرار دارد، استفاده از کولر آبی توصیه نمی‌شود. چرا که کولرهای آبی در مکانی که دارای رطوبت بالا باشد اثر سرمایشی خود را از دست می‌دهند.

ظرفیت سرمایشی کولرهای آبی می‌تواند بسیار بالا باشد. با این حال، این نوع سیستم‌های سرمایشی تا اندازه‌ی محدودی قابلیت کاهش دمای هوا را دارند. اما شما می‌توانید با استفاده از سیستم‌های تهویه‌ی هوا دمای سالن را به درجه‌ی مطلوب مورد نظر خود برسانید. باید گفت که سیستم‌های تهویه‌ی هوا، هوای موجود در داخل سالن را به صورت مکرر بازیافت کرده و خنک می‌کنند. این امر باعث می‌شود که تهویه هوای سالن به صورت مناسب انجام نپذیرد. هم‌چنین هزینه‌ی به کار گیری و نصب سیستم‌های تهویه‌ی هوا از کولرهای آبی بسیار بالاتر است. استفاده از سیستم‌های تهویه‌ی هوا باعث افزایش مصرف انرژی و بنابراین افزایش هزینه‌های سرمایشی سالن ورزشی می‌شود. سیستم‌های تهویه‌ی هوا برای به کار گیری در مناطق گرم و مرطوب مناسب هستند. انواع سیستم‌های سرمایشی دارای مزایا، معایب، و ویژگی‌های خاص خود هستند. با توجه به اهمیت تهویه‌ی مناسب باشگاه‌های ورزشی باید با در نظر گرفتن شرایط سالن ورزشی و نیازهای سرمایشی آن، کولر مناسب را برای باشگاه مورد نظرتان انتخاب کنید.

منبع: gyminsight

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما