مقایسه کولرآبی و کولرگازی : تفاوت‌های کولر آبی و کولر گازی

کولرآبی فضای باز
کولرآبی فضای باز چیست و برای چه مناطقی مناسب است؟
دی ۱۲, ۱۴۰۰
انتخاب سیستم تهویه هوای مناسب
مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب سیستم تهویه هوای مناسب مد نظر داشته باشید.
اسفند ۸, ۱۴۰۰
مقایسه کولرآبی و کولرگازی

مقایسه کولرآبی و کولرگازی

مقایسه کولرآبی و کولرگازی : بررسی تفاوت‌های کولرهای آبی و کولرهای گازی

مقایسه کولرآبی و کولرگازی به کاربران کمک می‌کند تا با ویژگی‌های هر کدام از این نوع سیستم‌های سرمایشی آشنا شوند و بتوانند سیستمی ‌را برای خود انتخاب کنند که مناسب با شرایط و موقعیت مورد نظر آنها ‌باشد. تامین هوای مطبوع و خنک در مراکز تجاری صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی به ویژه در فصل‌های گرم سال دارای اهمیت بسیاری است. کولرهای آبی و کولرهای گازی از جمله پرکاربردترین سیستم‌های سرمایشی هستند که به منظور تامین تهویه و تولید هوای خنک مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از این سیستم‌های سرمایشی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند که آنها‌ را برای به کارگیری در شرایط مختلف به روش‌های سرمایشی مناسبی تبدیل می‌کنند. باید گفت که مقایسه کولرآبی و کولرگازی می‌تواند کمی‌ چالش‌ برانگیز باشد. در این نوشته به مقایسه کولرآبی و کولرگازی و بررسی ویژگی‌های و کاربردهای هر کدام از آنها‌ خواهیم پرداخت. اگر شما نیز به فکر تهیه سیستم سرمایشی برای ساختمان مورد نظر خود هستید و هنوز در این مورد تصمیم نگرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید.

 

مقایسه کولرآبی و کولرگازی

مقایسه کولرآبی و کولرگازی

مقایسه کولرآبی و کولرگازی از جهات مختلف

برای اینکه بتوان به تفاوت‌های کولرهای آبی و کولر‌های گازی پی‌ برد، باید از جهات مختلف ویژگی‌های آنها ‌را مورد مطالعه و بررسی قرار داد. باید به نکته اشاره کرد که هر کدام از کولرهای آبی و کولر‌های گازی دارای مزیت‌ها ‌و معایب منحصر به فرد خود هستند و لازم است که کاربران با در نظر گرفتن نیازهای سرمایشی محیط مورد نظر خود اقدام به انتخاب و به کارگیری هر کدام از آنها ‌بکنند.

 

مقایسه کولرآبی و کولرگازی

مقایسه کولرآبی و کولرگازی

مقایسه کولرآبی و کولرگازی از نظر قیمت خرید

یکی از اولین مواردی که هنگام انتخاب سیستم سرمایشی به ذهن بیشتر مردم خطور می‌کند، قیمت خرید دستگاه است. در واقع بودجه‌ای که برای خرید سیستم سرمایشی در نظر می‌گیرید، فاکتور مهمی ‌است. در مورد مقایسه کولرآبی و کولرگازی باید گفت که کولرهای آبی معمولاً دارای قیمت پایین‌تری هستند. به طور کلی کولرهای آبی دارای ساختار ساده‌ای هستند و از چند قطعه اصلی تشکیل شده‌اند. در حالی که ساختار کولر گازی پیچیده‌تر است. همچنین قطعاتی که کولرهای گازی از آن ساخته می‌شوند، دارای قیمت بالاتری هستند. به همین دلیل کولر‌های گازی یا سیستم‌های تهویه هوا در مقایسه با کولرهای آبی قیمت بیشتری دارد. باید در نظر گرفت که انواع کولرهای آبی و کولر‌های گازی توسط کارخانه‌های مختلف ساخته می‌شوند و هر کدام از برندها ‌دارای قیمت متفاوتی هستند.

در صورتی که در محیطی زندگی می‌کنید که کولر آبی می‌تواند نیازهای سرمایشی شما را به اندازه کافی تامین کند، می‌توانید به جای کولر گازی که دارای قیمت بیشتری است، کولر آبی تهیه کنید.

نصب و راه اندازی کولرهای آبی و کولرهای گازی

نصب کولر گازی

نصب کولر گازی

هزینه نصب و راه‌اندازی پایین کولرهای آبی

علاوه بر در نظر گرفتن قیمت اولیه خرید کولر، نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید نحوه نصب و راه اندازی سیستم سرمایشی و هزینه‌ای است که بابت این کار پرداخت می‌کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از شرکت‌ها ‌یا فروشنده‌ها‌ خدمات نصب رایگان یا بهره‌مندی از تخفیف را برای مشتریان خود ارائه می‌دهند. در این صورت خواهید توانست کولر آبی و کولر گازی خود را با هزینه کمتری یا به صورت رایگان نصب کنید. اما به طور کلی در مورد نصب و راه اندازی کولر‌های آبی و کولر‌های گازی باید گفت که در این مورد نیز کولرهای آبی دارای قیمت نصب و راه اندازی پایین‌تری هستند.

سهولت نصب کولرهای آبی نسبت به کولرهای گازی

معمولاً نحوه‌ی نصب کولرهای آبی بسیار آسان است. کاربران می‌توانند بیشتر کولر‌های آبی را به تنهایی و بدون کمک گرفتن از یک فرد متخصص نصب کرده و آن را به کار بیندازند. برای این کار تنها‌ کافی است که دستورالعمل‌های نصب کولر آبی را دنبال کنید. در مواردی ممکن است برای نصب کولرهای آبی بزرگ، به خصوص در ساختمان‌های تجاری و صنعتی، از یک تکنسین که دارای تجربه و دانش کافی در مورد نحوه نصب صحیح کولرهای آبی است، کمک بگیرید. در مقابل، نحوه نصب کولرهای گازی در مقایسه با نصب کولرهای آبی سخت‌تر است. همچنین باید اشاره کرد که هزینه نصب کولرهای گازی نیز گران‌تر خواهد بود.

نحوه کارکرد کولرهای آبی و گازی

برای اینکه بتوانید از اثر سرمایشی کولرهای آبی بهره‌مند شوید، لازم است که محفظه آب آن را پر کرده و سپس دستگاه را به پریز برق متصل کنید و دکمه پاور آن را فشار دهید. در حالی که بیشتر کولر‌های گازی دارای دو واحد هستند که یکی از آنها‌ خارج از ساختمان و دیگری داخل ساختمان نصب می‌شود. به منظور متصل کردن یونیت داخلی و یونیت خارجی لازم است که شکافی در دیوار ایجاد شود. به همین دلیل است که معمولاً نصب و راه اندازی کولر‌های گازی زمان‌بر و پر هزینه‌تر از نصب و راه اندازی کولر‌های آبی است.

مقایسه نحوه نگهداری و تعمیر کولرهای آبی و کولرهای گازی

تعمیر کولر آبی

تعمیر کولر آبی

سهولت نگهداری و تعمیر کولرهای آبی نسبت به کولرهای گازی

در مورد نحوه نگهداری و تعمیر کولرهای آبی باید گفت که این نوع از سیستم‌های سرمایشی نحوه نگهداری و تعمیر آسان‌تری دارد. همان طور که گفته شد کولرهای آبی دارای ساختار ساده‌ای هستند. این کولرها از روش طبیعی تبخیر آب برای کاهش دمای هوا استفاده می‌کنند. تعداد قطعات به کار رفته در ساخت کولرهای آبی کمتر است و ساختار ساده‌تری دارند. به همین دلیل نگهداری و تعمیر کولرهای آبی به مراتب راحت‌تر از تعمیر و نگهداری سیستم‌های تهویه هوا است. اگر دوست دارید سیستم سرمایشی را انتخاب کنید که نحوه نگهداری ساده‌ای داشته باشد و به کارگیری و تعمیر قطعات آن برای شما هزینه‌ی بالایی در پی نداشته باشد، انتخاب کولر آبی برای شما گزینه بهتری خواهد بود.

ساختار کولرهای آبی به اندازه‌ای ساده است که در برخی موارد کاربران در صورت داشتن آشنایی کافی با قطعات و نحوه کار کولر می‌توانند هنگام بروز مشکل و نقص در کولر آبی خود نسبت به تعمیر آن اقدام کنند. از طرف دیگر قیمت قطعات یدکی کولرهای آبی موجود در بازار ارزان‌تر از قطعات کولر‌های گازی است. بنابراین با انتخاب کولرهای آبی به عنوان سیستم سرمایشی خود، در صورت بروز هر گونه مشکل و خرابی هزینه پایین‌تری را جهت تعمیر و رفع مشکل به وجود آمده پرداخت خواهید کرد. این در حالی است که کولر‌های گازی دارای ساختار پیچیده‌تری هستند. سیستم‌های تهویه هوا از ماده مبرد برای جذب گرمای فضای داخلی ساختمان و دفع آن در فضای بیرون از ساختمان استفاده می‌کنند. این کولرها ‌ساختار پیچیده‌تری دارند و قطعات یدکی آنها‌ در بازار با قیمت بیشتری در مقایسه با قطعات کولر آبی به فروش می‌رسد. همچنین به دلیل پیچیده بودن ساختار‌ کولرهای گازی، برای رفع اشکالات و نواقص به وجود آمده باید از یک فرد متخصص که دارای دانش و تجربه کافی در این زمینه است، کمک بگیرید. به همین دلیل است که نگهداری و تعمیر کولرهای آبی به مراتب ارزان‌تر از کولرهای گازی است.

مقایسه هزینه به کارگیری کولرهای آبی و کولرهای گازی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که هنگام انتخاب سیستم سرمایشی باید به آن توجه داشته باشید، هزینه به کارگیری آن است. به کارگیری آن دسته از سیستم‌های سرمایشی که کم مصرف باشند و انرژی کمتری مصرف کنند، موجب کاهش هزینه‌های سرمایشی ساختمان شما خواهد شد. به این نکته دقت داشته باشید که ممکن است هنگام تهیه کولر بخواهید هزینه کمتری بابت خرید سیستم سرمایشی خود پرداخت کنید.

ممکن است کولری را انتخاب کنید که قیمت خرید آن ارزان باشد، اما انرژی بیشتری مصرف کنند. این امر موجب می‌شود که با گذشت زمان هزینه بیشتری بابت به کارگیری کولر خود و قبض‌های انرژی پرداخت کنید. در مورد میزان مصرف انرژی کولرهای آبی و کولر‌های گازی باید گفت که به طور کلی کولرهای آبی سیستم‌های سرمایشی کم مصرف‌تری به شمار می‌آیند و از این رو سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند. در حالی که استفاده طولانی مدت از کولرهای گازی به دلیل مصرف انرژی زیاد باعث افزایش هزینه‌های مربوط به قبوض برق خواهد شد. امروزه در ساخت انواع سیستم‌های سرمایشی سعی می‌شود که دستگاه انرژی کمتری مصرف کند. با این حال بیشتر کولر‌های آبی تنها‌ 20% از انرژی مصرفی یک سیستم تهویه هوا یا کولر گازی را مصرف می‌کنند.

مقایسه کولرآبی و کولرگازی از نظر کارایی

کارایی کولر گازی

کارایی کولر گازی

عملکرد بالای کولر گازی نسبت به کولر آبی

در مورد مقایسه کولر‌های آبی و کولر‌های گازی از نظر کارایی، باید گفت که کولرهای گازی کارایی بالاتری دارند. کولر‌های آبی دارای محدودیت سرمایشی هستند و تنها ‌می‌توانند دمای هوای محیط اطراف خود را به مقدار معینی کاهش دهند. این در حالی است که شما می‌توانید با تنظیم درجه‌ی کولر گازی، دمای محیط مورد نظر را دقیقاً به دمای مطلوب مورد نظر خود برسانید. شما می‌توانید با استفاده از کولر گازی به سرعت هوای محیط مورد نظر خود را خنک کنید.

مناسب نبودن کولرهای آبی برای هر موقعیتی

مهم‌ترین نقطه ضعف کولرهای آبی در این است که این کولرها عملکرد مطلوب و اثر سرمایشی خوبی را در هر موقعیتی ندارند. استفاده از کولرهای آبی تنها در مناطق گرم و خشک با هدف تامین سرمایش، یک گزینه عالی به شمار می‌آید. کولرهای آبی با تبخیر هوا موجب کاهش هوای دمای اطراف خود می‌شوند و در اثر خنک شدن هوا، میزان رطوبت موجود در هوا هم افزایش پیدا می‌کند.

کولر آبی در چه مناطقی عملکرد بهتری دارد؟

به کارگیری کولر آبی در منطقه گرم و خشک باعث تولید جریان هوای خنک و مرطوب بسیار مطبوعی می‌شود. در حالی که کولر آبی در مناطق گرم و مرطوب، مانند مناطق گرم ساحلی، به دلیل بالا بودن میزان رطوبت هوا به صورت طبیعی عملکرد خود را از دست می‌دهد. همچنین با توجه به محدود بودن اثر سرمایشی کولر‌های آبی، با استفاده از آنها ‌در شرایطی که دمای هوا بسیار بالا است نخواهید توانست محیط مورد نظر خود را به خوبی خنک کنید. این در حالی است که کولرهای گازی در موقعیت‌های مختلف عملکرد خوبی دارند و می‌توان با استفاده از آنها‌ محیطی با هوای خنک و مناسب فراهم کرد.

مقایسه کیفیت هوای تولید شده توسط کولر آبی و کولر گازی

در صورتی که در یک منطقه با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، اگر نگران کیفیت هوای تولید شده توسط کولر هستید، پیشنهاد می‌شود که از کولر آبی استفاده کنید. کولر آبی به دلیل افزایش میزان رطوبت هوا، هوای خنک و مطبوع با کیفیتی را تولید می‌کند که در کاهش علائم آلرژیک و بهبود بیماری‌های تنفسی نقش موثری دارد. در حالی که کولرهای گازی از مبرد شیمیایی برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند که در صورت نشت احتمالی آن در فضای داخلی ساختمان، تنفس یا لمس آن برای انسان مضر است. کولرهای آبی و کولرهای گازی هر دو دارای فیلترهای هوا هستند که آلودگی‌ها‌ را به خود جذب کرده و سپس هوای پاک و خنک را به فضای داخلی ساختمان انتقال می‌دهند. برای اینکه از کیفیت هوای تولید شده توسط کولر اطمینان داشته باشید، لازم است که هر از چند گاهی نسبت به نظافت و بررسی فیلترهای هوای سیستم سرمایشی خود اقدام کنید.

سازگار بودن با محیط زیست

 

سازگاری کولر با محیط زیست

سازگاری کولر با محیط زیست

 

کولرهای آبی به دلیل کم مصرف بودن و عدم استفاده از مواد شیمیایی سازگاری بیشتری با محیط زیست در مقایسه با کولرهای گازی دارند. کولرهای آبی از عوامل طبیعی آب و هوا به منظور خنک کردن محیط اطراف خود استفاده می‌کنند و هیچ ماده خنک کننده شیمیایی در آنها‌ به کار برده نمی‌شود. از طرفی دیگر کولرهای آبی انرژی کمتری مصرف می‌کند و در نتیجه آسیب کمتری به ذخایر کره زمین وارد می‌کنند. این در حالی است که مصرف انرژی کولر‌های گازی بیشتر است و در ساخت آنها ‌از مبرد شیمیایی استفاده می‌شود.

انتخاب سیستم سرمایشی مناسب با آگاهی از نیازهایتان

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که کولرهای آبی و کولرهای گازی دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آنها‌ مزیت‌ها ‌و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. برای مثال شما می‌توانید کولرهای گازی را در انواع قابل حمل نیز تهیه کنید که نحوه نصب آنها ‌آسان‌تر است. این شما هستید که باید با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت ساختمان مورد نظر خود، اقدام به انتخاب سیستم سرمایشی مناسب کنید. به عنوان مثال باید به مواردی مانند نحوه عایق‌بندی ساختمان، مساحت ساختمان، میزان هوای خنک مورد نیاز، آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، قیمت انرژی در منطقه مورد نظر، و … توجه داشته باشید.

امیدوار هستیم که مقایسه کولرآبی و کولرگازی به شما کمک کند تا سیستم سرمایشی مناسبی را برای خود انتخاب و تهیه کنید. در صورتی که در این مورد سوالی برای شما مطرح شده است، می‌توانید آن را بیان کرده و از راهنمایی‌های مشاوران و کارشناسان ما بهره ‌مند شوید. همچنین اگر نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: aircoolers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما