آشنایی با اجزای اصلی کولر تجاری و صنعتی

انواع فن قابل حمل
انواع فن قابل حمل: معرفی پرکاربردترین فن‌های قابل حمل
فروردین ۲۱, ۱۳۹۹
تعمیر فن
بررسی رایج‌ترین مشکلات به وجود آمده در فن کولرها به همراه آمورش تعمیر فن
فروردین ۲۷, ۱۳۹۹
قطعات کولر تجاری

قطعات کولر تجاری

هر کدام از قطعات کولر تجاری وظیفه‌ی خاص خود را در روند تهویه و خنک کردن هوا توسط سیستم سرمایشی انجام می‌دهند. کولرهای تجاری دارای انواع مختلفی هستند و در مدل‌ها و اندازه‌های گوناگون و با توان سرمایشی متفاوت توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده‌ی سیستم‌های سرمایشی صنعتی و تجاری ساخته شده و به بازار عرضه می‌شوند. قطعات فرعی کولرهای تجاری ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. با این حال برخی از اجزای کولرها جزء قطعات اصلی آنها به شمار می‌آیند. کیفیت بالا و عملکرد صحیح قطعات کولر تجاری نقش مهمی در تولید هوای با کیفیت  و خنک دارند. کاربران باید به این نکته توجه کنند که هنگام به کارگیری کولرهای تجاری و صنعتی به طور مرتب به کنترل و بررسی قطعات کولر تجاری بپردازند و اقدامات لازم جهت مراقبت و نگهداری مناسب و سیستم سرمایشی خود را انجام دهند. در این مطلب به معرفی قطعات کولر تجاری و نحوه‌ی کارکرد هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

 

کولرهای تجاری در کجاها کاربرد دارند؟

کولرهای تجاری در مکان‌هایی مانند دفاتر و ساختمان‌های اداری، مراکز خرید و مغازه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها، مدرسه‌ها و موسسات آموزشی، باشگاه‌های ورزشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساختار کولرهای تجاری با سیستم‌های سرمایشی خانگی متفاوت است. در صورت به کارگیری کولرهای تجاری ممکن است این تجربه را داشته باشید که کولر شما با مشکل مواجه شود. در صورت آشنایی با قطعات کولر تجاری در صورت بروز مشکل می‌توانید حدس بزنید که علت عدم عملکرد صحیح کولر شما چیست. آشنایی با قطعات کولر تجاری کمک می‌کند تا بتوانید با به کارگیری صحیح آنها بازده و عملکرد سرمایشی سیستم خود را افزایش دهید. در ادامه‌ی مطلب شما را با قطعات اصلی کولرهای تجاری آشنا خواهیم کرد.

معرفی قطعات کولر تجاری

سیستم تهویه هوای کولر تجاری

سیستم تهویه هوا قطعه‌ای است که در ساخت کولرهای تجاری و همچنین کولرهای خانگی به کار برده می‌شود. این قطعه یکی از اجزای اصلی کولرهای تجاری به شمار می‌آید. باید بگوییم که وظیفه‌ی اصلی سیستم تهویه هوا رطوبت زدایی هوای محیط است. البته سیستم تهویه هوا فرایند دور کردن گرمای اضافه از ساختمان را نیز به عهده دارد. سیستم تهویه هوا به تنهایی باعث خنک شدن دمای محیط نمی‌شود. بلکه این قطعه با کمک قطعات دیگر دمای هوای محیط اطراف خود را کاهش می‌دهد.

 کندانسور کولر تجاری

 

قطعات کولر تجاری

قطعات کولر تجاری

 

کندانسور یکی از قطعات اصلی است که در ساخت کولرهای تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه بتوانید هوای فضای داخلی ساختمان مورد نظر خود را خنک کنید، لازم است که ابتدا هوای گرم را از محیط داخلی ساختمان دور نمایید. کندانسور کولر تجاری قطعه‌ای است که این وظیفه را به عهده دارد. در واقع کندانسور گرما را از هوای محیط داخلی ساختمان گرفته و آن را به بیرون از ساختمان هدایت می‌کند. به صورت خلاصه می‌توان گفت که کندانسور قسمت گرم کولر تجاری است. به عبارت دیگر کندانسور نقش مبدل حرارتی را در کولرهای تجاری ایفا می‌کند.

هواگیر کولر تجاری

هواگیر کولر تجاری  یکی از قطعات اصلی کولر است که برای گردش هوا بین ساختمان و سیستم سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول این قطعه از کولر به سیستم کانال کشی متصل است. هواگیر هوای خنک را به سمت محیط داخلی ساختمان می‌دمد. همچنین این قطعه هوای گرم ساختمان را گرفته و آن را به سیستم سرمایشی انتقال می‌دهد تا سیستم دوباره آن را خنک کند. هواگیر کولر از قطعات دیگری مانند دمنده، قطعات خنک کننده، دمپرها، چرخ دنده‌ها، محفظه‌ها و صدا خفه کن‌ها تشکیل شده است.

 

دمپر کولر تجاری

 

یونیت‌های خروجی

یونیت‌های خروجی با عناوین کویل‌های دمنده یا یونیت‌های کویل فن نیز شناخته می‌شوند. یونیت‌های خروجی از فیلتر هوا، کویل و دمنده تشکیل شده‌اند. اندازه‌ی یونیت‌های خروجی با توجه به اندازه‌ی سیستم سرمایشی و کاربردهای آن متفاوت است.

چیلر

 چیلر یا خنک کننده یکی از قطعات کولر تجاری است که در ساخت کولرهای تجاری به کار برده می‌شود. چیلر حرارت را از مایعی که در لوله‌های ساختمان جریان دارد می‌گیرد. سپس چیلر مایع را از کویل‌های هواگیر، یونیت‌های فن کویل، یا دیگر اجزای سیستم‌ عبور می‌دهد. به صورت عمده چیلرها به 2 نوع اصلی تقسیم می‌شوند.

  • چیلرهای خنک کننده‌ی هوا
  • چیلرهای خنک کننده‌ی آب

1- چیلرهای خنک کننده‌ی هوا: این نوع چیلرها کویل‌های کندانسوری هستند که توسط هوای آزاد شده از فن، خنک می‌شوند. این چیلرها معمولاً در خارج از دستگاه سیستم نصب می‌شود.

2- چیلرهای خنک کننده‌ی آب: این نوع چیلرها نیز همانطور که از اسم آنها پیدا است توسط آبی که به صورت مکرر در جریان است، خنک می‌شوند. آب به صورت مکرر چرخش پیدا می‌کند تا گرمای اضافه را آزاد کرده و آب خنک را از برج خنک کننده تحویل دهد.

باید به این نکته توجه کنید که این قطعات اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده‌ی کولرهای تجاری هستند. با این حال قطعات به کار رفته‌ی دیگر در ساخت کولرهای تجاری دارای اهمیت هستند و هر کدام از آنها کارکرد مخصوص به خود را داشته و وظیفه‌ی منحصر به فرد خود را انجام می‌دهند. برای این که کولر تجاری یا صنعتی شما دارای بازده و عملکرد سرمایشی خوبی باشد، باید از قطعات با کیفیت و بادوام ساخته شده باشد. بنابراین لازم است که هنگام انتخاب و خرید کولر تجاری به جنس قطعات به کار رفته در ساخت آن توجه کنید. با کیفیت بودن قطعات کولر تجاری باعث افزایش عمر مفید سیستم سرمایشی می‌شود. علاوه بر این با خرید یک کولر با کیفیت و با دوام از پرداخت هزینه‌های مربوط به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب کولر در آینده جلوگیری به عمل خواهید آورد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام خرید کولر تجاری به آن توجه کنید، بازده سرمایشی آن است.

بازده سرمایشی کولر تجاری عبارت است از: نسبت میزان مصرف انرژی به نسبت میزان تولید هوای خنک مفید. هر چقدر که بازده کولر تجاری بیشتر باشد، سیستم سرمایشی شما انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. انتخاب کولرهای تجاری کم مصرف موجب کاهش هزینه‌های سرمایشی ساختمان شما می‌شود.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: tradesmenofne

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما