کولر تک فاز ایستاده: نحوه کارکرد، معایب و مزایا

مزیت های کولر آبی تجاری
کاربردهای صنعتی کولر آبی: آشنایی با کاربردهای کولر آبی در محیط‌های صنعتی و تجاری
اسفند ۶, ۱۳۹۸
پوشال کولر آبی
مهم‌ترین راه‌کارهایی برای افزایش عمر پوشال کولر آبی باید بدانید.
اسفند ۱۸, ۱۳۹۸
کولر تک فاز ایستاده

کولر تک فاز ایستاده

کولر تک فاز ایستاده نوعی سیستم سرمایشی است که بیشتر در ساختمان‌های تجاری کاربرد دارد. همچنین از این نوع سیستم سرمایشی برای تامین تهویه و هوای خنک در ساختمان‌های مسکونی نیز بهره برداری می‌شود. همانطور که از اسم آن پیدا است، در ساخت کولر تک فاز ایستاده از موتور تک فاز استفاده می‌شود. به همین دلیل این سیستم‌های سرمایشی بیشتر برای خنک کردن و تهویه هوای ساختمان‌هایی که دارای مساحت بسیار بزرگ یا سقف بلند نیستند، کارایی بیشتری دارند. در این مطلب شما را با ویژگی‌های موتور تک فاز کولر و پرکاربردترین انواع کولر تک فاز ایستاده آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با موتور کولر تک فاز ایستاده

موتور کولر تک فاز

موتور کولر تک فاز

برای اینکه بتوانید به نحوه‌ی کار و قدرت سرمایشی کولر تک فاز ایستاده پی ببرید، باید اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های موتور آن داشته باشید. به طور کلی باید گفت که وظیفه‌ی اصلی موتورهای الکتریکی تولید انرژی مکانیکی به ساده‌ترین روش ممکن است. انواع موتورهای الکتریکی به صورت تک فاز، دو فاز، و سه فاز ساخته می‌شوند. انتخاب کولری که در ساخت آن از هر کدام از انواع موتورهای الکتریکی استفاده شده باشد، به شرایط ساختمان و همچنین اهداف و نیازهای سرمایشی شما بستگی خواهد داشت. به منظور انتخاب کولر مناسب بهتر است با انواع کولرها و ساختار آنها آشنایی کافی داشته باشید تا بتوانید هنگام خرید کولر انتخاب درستی را انجام دهید.

نحوه کارکرد کولر تک فاز ایستاده

کولر تک فاز ایستاده دارای یک موتور دوار است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. این کولر از یک منبع انرژی تک فاز برای تولید انرژی مکانیکی استفاده می‌کند. موتورهای تکفاز دارای 2 نوع سیم کشی گرم و خنثی هستند. بیشتر این موتورها قابلیت تولید 3 کیلو وات انرژی را دارند و ولتاژ آنها در یونیسون متغیر است. موتورهای تک فاز تنها یک ولتاژ متناوب دارند. این مدارها با دو سیم‌ کار می‌کنند و جریان آنها همواره یکسان است. بیشتر موتورهای تک فاز دارای اندازه‌ی کوچکی هستند و گشتاور آنها محدود است. با این وجود باید گفت که برخی از موتورهای تک فاز صنعتی دارای قدرت 10 اسب بخار هستند و می‌توانند با جریان 440 ولت نیز کار کنند. این نوع موتورها میدان مغناطیسی دوار ایجاد نمی‌کنند، به همین دلیل برای شروع به کار نیاز به یک خازن دارند. باید گفت که این  این موتورها کاربردهای بیشتری در ساخت کولرهای تک فاز صنعتی دارند و کارایی آنها در ساختمان‌های صنعتی و تجاری بیشتر است. تعمیر و نگهداری این موتورها آسان است و در مقایسه با انواع موتورهای دیگر مقرون به صرفه‌تر هستند. اما به طور کلی باید گفت که کولر تک فاز ایستاده بیشتر در ساختمان‌های تجاری و مسکونی مانند دفاتر اداری، فروشگاه‌ها و شرکت‌های کوچک صنعتی به کار برده می‌شوند. این کولرها کاربردهای بسیاری در ساختمان‌های مسکونی نیز دارند.

آشنایی با پرکاربردترین انواع کولر تک فاز ایستاده

امروزه انواع کولرهای صنعتی و تجاری مختلفی توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده‌ی سیستم‌های سرمایشی صنعتی ساخته می‌شوند و دارای تنوع بسیاری هستند. این کولرها از نظر شکل ظاهری، مدل، توان سرمایشی، میزان مصرف انرژی، منبع تامین انرژی، سرمایش و شیوه‌ی توزیع هوای خنک، نوع کاربری و … می‌توانند با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند. به همین دلیل قبل از انتخاب کولر بهتر است آشنایی کافی با انواع سیستم‌های سرمایشی و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از آنها را داشته باشید. در ادامه‌ی مطلب شما را با پرکاربردترین انواع کولر تک فاز ایستاده آشنا خواهیم کرد.

سیستم تهویه هوای ایستاده

سیستم تهویه هوای ایستاده

انواع کولرهای ایستاده

سیستم‌های تهویه هوای قابل حمل از انواع کولرهای ایستاده به شمار می‌آیند. سیستم‌های تهویه هوای ایستاده‌ای که در ساخت آنها از موتور تک فاز استفاده می‌شود، کاربردهای بیشتری در دفاتر اداری و ساختمان‌های تجاری دارند. سیستم‌های تهویه هوا دارای سرعت سرمایشی بالایی هستند و به همین جهت به کارگیری سیستم تهویه هوای ایستاده برای خنک کردن سریع محیط مورد نظر بسیار مناسب است. یکی از ویژگی‌های مثبت سیستم‌های تهویه هوای تک فاز ایستاده این است که قابلیت حمل و نقل و جابجایی آسانی دارند. بنابراین شما می‌توانید به راحتی از اثر سرمایشی آنها در مکان‌های مختلف بهره ببرید. سیستم‌های تهویه هوا دارای شیوه‌ی سرمایشی بسیار آرام و بی صدایی هستند. بنابراین به کارگیری آنها در آن دسته از ساختمان‌هایی که به آرامش و سکوت در آنها نیاز است، توصیه می‌شود. برای مثال می‌توانید برای خنک کردن اتاق‌های بیمارستان‌ها و موسسات آموزشی، دفاتر اداری و …  از این نوع کولرها بهره ببرید. یکی دیگر از مزیت‌های سیستم‌های تهویه هوای تک فاز ایستاده این است که بر خلاف سیستم‌های سرمایشی دیگر نیازی به نصب آنها به صورت ثابت نخواهید داشت. علاوه بر اینکه این ویژگی به کارگیری سیستم‌های تهویه هوای ایستگاه را آسان‌تر می‌کند، هزینه‌ی زیادی برای نصب و به کارگیری این سیستم‌های سرمایشی پرداخت نخواهید کرد.

فن کولر ایستاده

فن کولر ایستاده

فن کولر تک فاز ایستاده

فن کولر تک فاز ایستاده یکی دیگر از پرکاربردترین سیستم‌های سرمایشی در ساختمان‌های تجاری به شمار می‌آید. در ساخت این سیستم‌های سرمایشی از یک فن نیز بهره برده می‌شود. به کارگیری فن در ساخت این کولرها باعث می‌شود که هوای خنک با سرعت و قدرت بیشتری در محیط اطراف توزیع پیدا کند و هوای ساختمان به صورت یکنواخت خنک شود. این کولرها به دلیل خاصیت رطوبت سازی هوای خنک و مطبوعی را تولید می‌کنند. باید به این نکته اشاره کرد که به کارگیری کولرهای آبی تک فاز ایستاده در آن دسته از ساختمان‌هایی که در مناطق گرم و خشک واقع شده‌اند، مناسب است و استفاده از این کولرها در مناطق گرم و مرطوب کارایی خوبی نخواهد داشت. بیشتر فن کولرهای آبی تک فاز ایستاده نیز قابلیت حمل و نقل و جابجایی آسانی دارند و به همین جهت برای سرمایش نقطه‌ای بسیار مناسب هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت فن کولر تک فاز ایستاده، کم مصرف بودن آن است. کم مصرف بودن سیستم‌های سرمایشی به مرور زمان باعث کاهش هزینه‌های سرمایشی در ساختمان‌های تجاری می‌شود. همچنین فن کولرهای آبی به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی باعث انتشار مواد و گازهای سمی در محیط نمی‌شوند و به همین دلیل به کارگیری این نوع سیستم‌های سرمایشی به حفظ و نگهداری محیط زیست کمک بسیاری می‌کند.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

آیا تا به حال تجربه استفاده از کولر تک فاز ایستاده برای محیط کاری خود داشته‌اید؟ به نظر شما چه مزایا و معایب این نوع کولر تک فاز در چیست؟

منبع: clr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما