کولر آبی مدرسه : بررسی ویژگی‌های کولر آبی برای مدرسه

نکات نگهداری فن
نکات نگهداری فن : مهم‌ترین نکات نگهداری فن صنعتی
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹
بهبود عملکرد کولر آبی
مهم‌ترین نکاتی که در مورد بهبود عملکرد کولر آبی و افزایش بازده آن بدانید.
اسفند ۳۰, ۱۳۹۹
کولر آبی مدرسه

کولر آبی مدرسه

کولر آبی مدرسه یکی از پرکاربردترین سیستم‌های سرمایشی است که برای تهویه هوا و تامین هوای خنک در مدارس و کلاس‌های درسی به کار برده ‌می‌شود. همان طور که می‌دانید تامین هوای خنک و تهویه در محیط مدرسه‌ها دارای اهمیت بالایی است و موجب ‌می‌شود که محیط مناسب و سالمی ‌برای آموزش و پرورش فراهم گردد. به طور کلی کولر‌های آبی بسیار محبوب و پرکاربرد هستند و برای تامین سرمایش در ساختمان‌های تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی به کار برده ‌می‌شوند.‌ کولر آبی مدرسه نیز دارای مزیت‌های بسیاری است که آن را به یکی از سیستم‌های سرمایشی پرکاربرد تبدیل ‌می‌کند.‌ در صورتی که می‌خواهید برای خنک کردن و تهویه هوای‌ کلاس‌های درس در مدرسه یا موسسات، آموزشی از کولر آبی استفاده کنید باید قبلاً با ویژگی‌ها و مزیت‌های ‌‌این نوع سیستم سرمایشی آشنایی کافی داشته باشید تا مطمئن شوید که کولر آبی برای محیط مورد نظر شما مناسب است یا خیر.‌ با توجه به ‌‌این موضوع در‌‌این نوشته به بررسی ویژگی‌های کولر آبی مدرسه و مزیت‌های به کارگیری آن خواهیم پرداخت.

 

کولر آبی مدرسه

کولر آبی مدرسه

بررسی ویژگی‌های کولر آبی مدرسه

کولر آبی مدرسه از‌‌ یک روش طبیعی برای تولید هوای خنک استفاده ‌می‌کند.‌ باید گفت که کولر آبی دارای ساختار ساده‌ای است و‌ در مقایسه با کولرهای گازی و سیستم‌های تهویه هوا قطعات کمتری دارد و به همین دلیل شیوه‌ی به کارگیری و نگهداری آسانی دارد. کولر آبی، هوای گرم بیرون را به خود جذب کرده و آن را از پدهای سرمایشی مرطوب خود عبور می‌دهد.‌ هوای گرم در حین عبور از پد‌های سرمایشی مرطوب حرارت خود را از دست داده و طی فرآیند تبخیر، خنک ‌می‌شود.‌ سپس هوای خنک شده توسط فن موجود در کولر آبی به محیط داخلی ساختمان انتقال پیدا ‌می‌کند.‌ مجهز بودن کولر آبی مدرسه به فن موجب می‌گردد که هوای خنک شده با سرعت و قدرت بیشتری در محیط اطراف توضیح پیدا کند و‌ هوای کلاس درس به صورت یکنواخت خنک شود. باید به ‌‌این نکته اشاره کرد که به دلیل داشتن خاصیت رطوبت زایی کولر آبی علاوه بر خنک کردن هوا باعث افزایش میزان رطوبت هوا نیز ‌می‌شود.

انواع مختلف کولرهای آبی

کولرهای آبی در اندازه‌ها و انواع مختلف ساخته ‌می‌شوند و کاربران باید با توجه به نیازهای سرمایشی و شرایط ساختمان مدرسه یا موسسه آموزشی خود اقدام به خرید کولری با اندازه و توان سرمایشی مناسب بکنند.‌ برخی از کولر‌های آبی دارای سیستم کانال کشی هستند. به ‌‌این طریق که‌ یک دستگاه کولر هوا را خنک کرده و هوای خنک شده توسط‌ سیستم کانال کشی به اتاق‌ها و‌ کلاس‌های درسی مجزا انتقال پیدا ‌می‌کند.‌ همچنین می‌توان از واحد‌های مختلف کولر آبی برای خنک کردن هوای هر اتاق به صورت مجزا و مستقل استفاده کرد.‌

نحوه کارکرد متفاوت کولرهای آبی

برخی از کولر‌های آبی‌ متصل به سیستم لوله کشی آب ساختمان مدرسه یا موسسه آموزشی هستند و آب مورد نیاز برای مرطوب‌ نگه داشتن پد‌های سرمایشی خود را‌ از ‌‌این طریق به دست می‌آورند. برخی دیگر از انواع کولرهای آبی دارای محفظه‌ی آب هستند که‌ کاربران باید‌ دقت کنند که محفظه را پر کنند و محفظه بدون آب باقی نماند.‌ چرا که کولر آبی بدون آب نخواهد توانست‌ هوای خنک مورد نیاز را تامین کند.‌ با توجه به‌‌ اینکه در مدارس و موسسات آموزشی‌‌‌ ترجیح بر ‌‌این است که از سیستم‌های سرمایشی استفاده شود که نیاز کمتری به مراقبت و نگهداری دارند‌، بهتر است‌ آن دسته از کولرهای آبی مورد استفاده قرار بگیرند که به سیستم لوله کشی آب ساختمان متصل هستند‌ و به صورت خودکار‌ آب کافی‌ وارد محفظه کولر آبی ‌می‌شود.‌ همچنین در بیشتر مدارس و موسسات آموزشی از کولر آبی دارای کانال‌ برای انتقال هوای خنک به اتاق‌های‌ مجزا استفاده ‌می‌شود.

کولر آبی بزرگ

کولر آبی بزرگ

 

لزوم دسترسی کافی کولر آبی به هوای آزاد بیرون

یکی از نکات مهم در مورد نحوه به کارگیری‌ کولر آبی مدرسه ‌‌این است که‌ کولر دسترسی کافی به هوای آزاد بیرون داشته باشد.‌ در واقع هر چقدر که کولر به هوای گرم بیرون دسترسی بیشتری داشته باشد عملکرد سرمایشی بهتری خواهد داشت.‌ بنابراین اگر از واحدهای مستقل برای خنک کردن هوای کلاس‌های درسی استفاده می‌کنید، بهتر است پنجره نزدیک به کولر را باز نگه دارید تا‌ کولر بتواند هوای گرم بیرون را دریافت‌ کرده و پس از خنک کردن آن را به فضای داخلی اتاق انتقال دهد.

مزیت‌های کولر آبی مدرسه

همانطور که گفته شد کولر آبی مدرسه دارای مزیت‌هایی است که باعث ‌می‌شود کاربران بسیاری ‌‌‌این نوع سیستم سرمایشی را برای خنک کردن اتاق‌های موسسات آموزشی و کلاس‌های درس‌ انتخاب کنند.‌ در ‌‌این قسمت به بررسی مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت کولر آبی مدرسه خواهیم پرداخت.

کولر سلولزی

کولر سلولزی

کم مصرف بودن کولرهای آبی مدرسه

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کولر آبی مدرسه کم مصرف بودن و مقرون به صرفه بودن به کارگیری آن است. کولر آبی برای تولید هوای خنک انرژی زیادی مصرف نمی‌کند. به همین دلیل با استفاده از آن می‌توان با هزینه کمی‌ هوای خنک مورد نیاز مدارس و موسسات آموزشی را‌ تمیز کرده و محیط مناسبی را برای آموزش و یادگیری فراهم نمود.

کولرهای آبی سلولزی مناسب برای مدرسه‌ها

باید به‌‌ این نکته توجه کرد که آن دسته از کولرهای آبی مدرسه که در ساخت آنها از پد‌های سرمایشی سلولزی استفاده ‌می‌شود، بازده سرمایشی بهتری دارند.‌ پدهای سرمایشی سلولزی توانایی بیشتری در حفظ و نگهداری رطوبت دارند و ‌‌این امر باعث ‌می‌شود که عملکرد کولر آبی و بازده آن افزایش پیدا کند. از طرف دیگر پدهای سرمایشی سلولزی به نگهداری و مراقبت کمتری نیاز دارند و شما به عنوان کاربر وقت زیادی را صرف شستشو و نظافت پد‌های سرمایشی کولر خود نخواهید کرد. همچنین طول عمر‌پدهای سرمایشی در مقایسه با پد‌های پوشالی قدیمی ‌بیشتر است. با ‌‌اینکه ممکن است برای خرید کولر آبی مجهز به پد سرمایشی سلولزی هزینه بیشتری پرداخت کنید، باید در نظر بگیرید که استفاده و به کارگیری کولرهای آبی سلولزی در طول زمان مقرون به صرفه‌‌‌تر خواهد بود و این ویژگی با کاهش هزینه‌های سرمایشی به مرور زمان هزینه‌‌ای را که برای خرید دستگاه پرداخت کرده‌‌اید جبران خواهد کرد. به همین دلیل پیشنهاد ‌می‌شود برای کاهش هزینه‌های سرمایشی در مدارس و موسسات آموزشی از کولرهای آبی سلولزی استفاده شود. به طور کلی کولر‌های آبی سلولزی سیستم‌های سرمایشی مقرون به صرفه‌ای برای به کارگیری در ساختمان‌های تجاری مانند مدارس، موسسات آموزشی، دانشگاه‌ها‌،، دفاتر، اداره‌ها و ‌… هستند.

سازگار بودن با محیط کولرهای آبی مدرسه

از دیگر مهم‌ترین مزیت‌های کولر آبی مدرسه سازگار بودن آن با محیط زیست و عدم انتشار آلودگی است. همانطور که گفته شد کولر آبی از عوامل طبیعی یعنی هوا و آب برای تامین سرمایش استفاده ‌می‌کند.عدم استفاده از مواد شیمیایی در کولر آبی آن را به یکی از سالم‌‌‌ترین و سازگارترین سیستم‌های سرمایشی با محیط زیست تبدیل ‌می‌کند. با استفاده از کولر آبی باعث انتشار گازهای سمی ‌و آلاینده در هوا نخواهید شد.

تولید هوای سالم

از طرف دیگر کولر آبی مدرسه علاوه بر خنک کردن هوا به حفظ سلامت دانش آموزان و افراد حاضر در ساختمان کمک ‌می‌کند. هوای خنک تولید شده توسط کولر آبی هوای پاک و بسیار مطبوعی است. در واقع باید گفت کولر آبی علاوه بر تامین هوای خنک نقش مهمی ‌در تهویه هوا دارد. کولر آبی به صورت مرتب هوای تازه بیرون را جذب کرده و آن را از پد‌های سرمایشی و فیلترهای هوا عبور می‌دهد. هوای گرم جذب شده پس از خنک شدن و گرفتن آلودگی‌ها توسط فیلتر‌ها وارد فضای داخلی اتاق می‌گردد. همچنین رطوبت تولید شده به همراه هوای خنک توسط کولر آبی، باعث بهبود یافتن بیماری‌های تنفسی و انواع آلرژی ‌می‌شود. با توجه به ‌‌اینکه سلامت دانش آموزان دارای اهمیت زیادی است، به ‌کارگیری کولر آبی مدرسه می‌تواند یک روش سرمایشی ‌‌ایده آل برای محیط‌های آموزشی باشد.

امکان تنظیم سرعت هوای تولید شده توسط کولر

باید به ‌‌این نکته توجه کرد که امروزه بیشتر کولرهای آبی تجاری دارای ‌‌این ویژگی هستند که بتوان سرعت تولید هوای خنک توسط آنها را تنظیم کرد. چند سرعته بودن و قابل تنظیم بودن کولر آبی ‌‌این امکان را برای کاربران فراهم ‌می‌کند که بتوانند با توجه به نیازهای سرمایشی خود سرعت کولر را تنظیم کرده و به ‌‌این طریق در مصرف انرژی صرفه جویی به عمل بیاورند. به عنوان مثال در مواقعی ممکن است هوا خیلی گرم نباشد و شما بخواهید کولر را با سرعت کمتری به کار بیندازید. در‌‌این مواقع تنظیم درجه کولر روی سرعت پایین موجب خواهد شد که کولر انرژی کمتری مصرف کند و از اتلاف بیهوده انرژی جلوگیری به عمل بیاید.

 

نصب کولر آبی روی بام

نصب کولر آبی روی بام

انتخاب کولر مناسب متناسب با نیاز و منطقه جغرافیایی

همانطور که گفته شد کولر‌های آبی تجاری در انواع و مدل‌های مختلف ساخته ‌می‌شوند. متنوع بودن دستگاه‌های کولر آبی تجاری باعث ‌می‌شود که بتوان سیستمی را انتخاب کرد که مناسب با نیازهای گرمایشی ساختمان مورد نظر باشد. یکی از مهم‌‌‌ترین نکاتی که در مورد انتخاب کولر آبی مدرسه باید به آن توجه کرد اندازه و توان سرمایشی کولر آبی است. شما باید دستگاهی را برای مدرسه خود انتخاب کنید که توان سرمایشی مناسبی برای خنک کردن مدرسه و کلاس‌های درس شما داشته باشد.

هنگام خرید کولر آبی مدرسه باید به مواردی مانند شرایط جغرافیایی منطقه‌‌ای که مدرسه در آن قرار دارد، مساحت مدرسه و کلاس‌های درس، و محاسبه میزان هوای خنک اتلاف شده دقت کنید. پس از انجام‌‌ این محاسبات می‌توانید کولر آبی مناسب برای مدرسه خود را تهیه کنید. همچنین کولرهای آبی در انواع کولرهای ‌‌ایستاده، کولر‌های رومیزی، کولرهای پنجره‌‌ای، و کولرهای سقفی طراحی و ساخته ‌می‌شوند. در بیشتر مدرسه‌ها و موسسات آموزشی معمولاً کولرها روی پشت بام نصب ‌می‌شوند یا از کولرهای پنجره‌‌ای استفاده ‌می‌شود تا فضای داخلی کلاس درس اشغال نگردد. برخی از کولرهای آبی نیز دارای قابلیت حمل و نقل و جابه‌جایی هستند که برای خنک کردن نقطه‌‌ای در آن دسته از اتاق‌هایی که هر از چند گاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند کاربرد دارند. بیشتر کولرهای آبی مورد استفاده قرار گرفته در مدارس و موسسات آموزشی دارای نحوه ‌نصب ثابتی هستند.

کولر آبی پنجره‌ای

کولر آبی پنجره‌ای

معایب کولر آبی مدرسه

با ‌‌اینکه کولر آبی مدرسه دارای مزیت‌های بسیاری است،‌‌ این نوع سیستم سرمایشی مانند تمامی ‌کولرهای دیگر نیز چند نکته منفی دارد. در ‌‌این قسمت به بررسی نکات منفی در مورد کولر آبی مدرسه خواهیم پرداخت و شما را با ‌‌این ویژگی‌ها آشنا خواهیم کرد.

طرز کار کولر آبی

طرز کار کولر آبی

 

ایجاد سروصدای زیاد

یکی از معایب کولر آبی مدرسه ‌‌این است که مجهز بودن دستگاه کولر به فن و چرخش آن می‌تواند موجب ‌‌ایجاد سر و صدا شود. همانطور که می‌دانید در محیط‌های آموزشی فراهم کردن سکوت و آرامش برای بهبود شرایط آموزشی و حفظ تمرکز دانش آموزان دارای اهمیت زیادی است. ممکن است برخی از کولرهای آبی به دلیل چرخش فن باعث ‌‌ایجاد سر و صدای اضافی شوند. بنابراین هنگام خرید کولر آبی مدرسه حتما باید به ‌‌این نکته توجه کرد که تا حد امکان فن هنگام چرخش باعث ‌‌ایجاد صدای زیاد و آزاردهنده نشود.

مناسب نبودن برای مناطق گرم و مرطوب

از طرف دیگر با توجه به خاصیت رطوبت زایی کولرهای آبی، به کارگیری‌‌ این سیستم‌های سرمایشی در تمامی‌ مناطق جغرافیایی کاربرد ندارد. همانطور که گفته شد کولر آبی علاوه بر خنک کردن هوا باعث افزایش میزان رطوبت نیز ‌می‌شود. بنابراین به کارگیری کولر آبی در آن دسته از مدارسی که در مناطق گرم و مرطوب قرار دارند، توصیه نمی‌شود. کولر آبی در هوای گرم و مرطوب کارایی خود را از دست می‌دهد و عملکرد سرمایشی خوبی نخواهد داشت. از طرف دیگر افزایش رطوبت با استفاده از کولر آبی باعث بیش از اندازه شدن میزان رطوبت موجود در هوا شده و موجب ‌می‌شود که کولر نتواند هوای مطبوعی را تولید کند. در واقع کولرهای آبی برای به کارگیری در مناطق گرم و خشک طراحی شده‌اند و هر چقدر هوا گرم‌‌‌تر و خشک‌‌‌تر باشد عملکرد بهتری خواهند داشت.

توان سرمایش محدود در کولرهای آبی

یکی دیگر از نکات منفی در مورد کولرهای آبی ‌‌این است که ‌‌این‌‌ نوع کولرها توان سرمایشی محدودی دارند. بر خلاف کولر‌های گازی که می‌توان آنها را روی درجه مورد نظر تنظیم کرده و دمای هوا را به صورت دقیق به درجه‌‌ی دلخواه رساند، کولر‌های آبی ‌‌این ویژگی را ندارند و تنها می‌توان تا اندازه محدودی با استفاده از آنها هوای محیط را خنک کرد.

انتخاب سیستم سرمایش مناسب با آگاهی از انواع مدل‌ها و متناسب با نیاز خود

پس از مطالعه ویژگی‌های کولر آبی مدرسه و بررسی مزیت‌ها و معایب ‌‌این سیستم سرمایشی، به عهده شما خواهد بود تا تصمیم بگیرید که‌‌ آیا این نوع کولر برای خنک کردن هوای مدرسه مورد نظر شما مناسب است یا خیر. در واقع تمامی ‌سیستم‌های سرمایشی دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را برای به کارگیری در شرایط مختلف به سیستم‌های سرمایشی کارآمدی تبدیل ‌می‌کند و‌‌این شما هستید که با انتخاب مناسب کولر می‌توانید سرمایش مورد نیاز خود را به راحتی و با مصرف انرژی کمتری تامین نمایید.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولر کارگاهی و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید و از مشاوره و راهنمایی آنها بهره مند شوید.

منبع: miw.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما