مهم‌ترین نکات نگهداری کولر آبی بزرگ

خرید کولر کارخانه
نکات مهمی که در خرید کولر کارخانه باید بدانیم
مهر ۱۵, ۱۳۹۷
کاربرد کولر خیلی بزرگ
کاربرد کولر خیلی بزرگ چیست و در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟
مهر ۳۰, ۱۳۹۷
نگهداری کولر آبی بزرگ

کولرهای آبی بزرگ، کم‌ مصرف‌ترین سیستم‌های خنک کننده برای تامین سرمایش محیط‌های بزرگ به شمار می‌آیند. در بسیاری از کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی و هم‌چنین اماکن مسکونی و تجاری برای خنک کردن هوای محیط از کولر‌های آبی بزرگ استفاده می‌شود. اما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که نیاز است تا نکاتی را درباره مراقبت و نگهداری کولر آبی بزرگ بدانید.

کاربرد کولرهای آبی بزرگ

این کولرها قابلیت سرمایش محیط‌های بسیار بزرگ را دارند و برای خنک نگه داشتن محیط‌هایی که برای انجام فرآیندهای صنعتی به دمای تعدیل شده نیازمندند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به خصوص در مناطقی که سطح رطوبت پایین است، کولرهای آبی بزرگ بهترین عملکرد سرمایشی را دارند.  با بررسی و کنترل عملکرد سیستم سرمایشی خود، طول عمر کولر افزایش پیدا کرده و هم‌چنین هزینه‌های گرمایشی خود را کاهش خواهید داد. تعمیر به موقع قطعات و تجهیزات معیوب، از ایجاد صدمه به کل سیستم کولرآبی جلوگیری خواهد کرد. در واقع استفاده‌ی مناسب و نگهداری کولر آبی بزرگ سبب افزایش بهره‌وری آن می‌شود که از نتایج آن می‌توان به افزایش طول عمر دستگاه و کاهش هزینه‌های شما اشاره کرد.

در واقع نگهداری و استفاده‌ی مناسب از کولرآبی بهره‌وری سرمایشی آن را افزایش می‌دهد. با مطالعه‌ی مطالب زیر اطلاعات لازم در مورد نگهداری کولر آبی بزرگ و بالا بردن بهره‌وری سرمایشی کولر آبی بزرگ کسب خواهید کرد. به این منظور، اطلاعات مختصری در مورد نحوه‌ی کارکرد کولر آبی در اختیارتان قرار داده می‌شود.

نحوه کارکرد کولر آبی بزرگ

کولر آبی بزرگ دستگاهی جعبه‌ای شکل است که هوا از داخل  سیستم آن عبور کرده و خنک می‌گردد. این دستگاه دارای یک فن است که از طربق آن هوای خنک را به محیط انتقال می‌دهد. آب داخل یک مخزن در پایین کولر ذخیره می‌شود و از طریق یک پمپ به سمت بالا هدایت می‌گردد. برای اینکه هوای محیط به صورت مناسب خنک شود، پدهای کولر باید مرطوب باقی بمانند، ولی نباید غرق آب شوند. رطوبت باعث تبخیر بیشتر و در نتیجه سرمایش بهتر می‌شود. برای مرطوب نگه داشتن پد لازم است که هر از چند گاهی اندازه‌ی آب داخل مخزن کنترل و تنظیم شود.

نگهداری کولر آبی بزرگ

تنظیم جریان هوا

کنترل دمای داخل محیط مجهز به سیستم سرمایشی کولر آبی بزرگ، بستگی به تعادل شدت جریان هوای وزنده از طریق کولر دارد. برای کنترل رطوبت هوا باید اطمینان حاصل کنید که مقدار هوایی که از طریق کولر به محیط می‌وزد، از محیط بیرون جذب کولر می‌شود. می‌توانید با استفاده از نصب کانال یا باز گذاشتن پنجره‌ها یا دریچه‌ها، هنگامی که کولر در حال کار است، جریان هوا را متعادل نگه دارید.

اندازه‌ی کولر آبی بزرگ

برای انتخاب کولر آبی مناسب با محیط، باید محاسبه کنید که کولر در هر فوت مکعب بر ثانیه (CFM) قادر به پمپ چه مقدار هوا است. این مقدار عموماً روی کولر یا دفترچه راهنمای آن قید می‌شود.

مراقبت و نگهداری کولر آبی بزرگ

لازم است که حداقل سالی دوبار، یک بار قبل از فرا رسیدن فصل گرما و یک بار در طول تابستان، سیستم سرمایشی خود را از لحاظ فنی کنترل  کرده و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. مراقبت و نگهداری منظم به افزایش طول عمر دستگاه و تجهیزات آن و همچنین به بالا بردن بهره‌وری آن کمک شایانی می‌کند.

قبل از به‌ کارگیری کولر آبی این مراحل ساده را دنبال کنید:

پدهای قدیمی را دور انداخته و فریم‌های پدها را کاملاً تمیز کنید. برای این کار از یک برس سیمی استفاده کنید. تمام سطوح را با استفاده از محافظ کولر کاور رنگ کنید.

مخزن کولر را تخلیه کرده و تمیز کنید. مواد انباشته داخل مخزن را تخلیه کرده و سپس توسط محافظ رنگ کنید.

سیستم توزیع آب را که شامل صفحه پمپ، پروانه‌ی پمپ و لوله‌های توزیع آب است کاملاً تمیز کنید. اگر لوله‌‌ی ترک خورده‌ای داخل سیستم پیدا کردید، لوله جدیدی را با آن جایگزین کنید. پروانه‌ی پمپ را با استفاده از روغن روان‌کار، روغن کاری کنید.

سیم‌ها و کلیدهای برقی را بررسی کنید تا از اتصال صحیح به برق و عایق کشی مناسب سیم‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر در سیم‌ها ترک یا سایش مشاهده کردید، مشکل را برطرف کنید. سیم‌های از بین رفته را با سیم‌های جدید جایگزین کنید.

پیچ و مهره‌های موتور را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که تمامی قطعات و تجهیزات موتور به خوبی کار کنند.

منبع ذخیره‌ی آب را روشن کنید و مطمئن شوید که آب پدهای داخل  کولر را مرطوب می‌کند. آب کم باعث می‌شود که پدها خشک بمانند و بهره وری سرمایشی کولر کاهش پیدا کند.

آب داخل مخزن را بررسی کنید. دریچه‌ی شناور را طوری تنظیم کنید که میزان مناسب آب را در بر بگیرد.

هر از چند گاهی پدهای کولر را تعویض کرده و فریم‌های آن را دوباره نصب کنید. در حالت ایده‌آل، پنج مرحله‌ی اول باید در انتهای فصل گرما انجام شوند. اگر در طول زمستان از کولر استفاده نخواهید کرد. منبع تامین آب را خاموش کرده و کولر را از اتصال برق جدا کنید. آب کولر را خالی کنید تا از یخ زدگی در فصل سرما جلوگیری به عمل بیاورید. مجراهای کانال را بسته و دستگاه را با محافظ بپوشانید.

بالا بردن بهره وری سرمایشی کولر آبی بزرگ

ترموستات‌های کولر آبی که در فروشگاه‌های سخت افزاری موجود هستند. هنگامی که دمای محیط به دمای مورد نظر می‌رسد، به صورت خودکار کولر را خاموش می‌کنند. استفاده از این ترموستات‌ها عملکرد سرمایشی کولر را افزایش می‌دهد. هم‌چنین با استفاده از این ترموستات‌ها مصرف انرژی تا حد چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر کولرهای آبی بدون ترموستات مجهز به کلیدهای مجزای فن و پمپ هستند. اگر کولر شما دارای ترموستات نیست، چند دقیقه قبل از روشن کردن فن، پمپ دستگاه را به کار بیاندازید. این کار باعث اشباع شدن پدهای کولر شده و در نتیجه بهره‌وری سرمایشی کولر بالا می‌رود.

چند نکته‌ی مهم دیگر در مورد نحوه‌ی استفاده‌ی مناسب و نگهداری کولر آبی بزرگ وجود دارد که باید آن‌ها را به خاطر بسپارید.

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد نگهداری کولر آبی بزرگ باید مد نظر داشته باشید، عدم استفاده از هم‌زمان از کولر آبی بزرگ و سیستم اگر کولر آبی بزرگ و هم‌چنین سیستم مرکزی تهویه‌ی هوادارید. دقت کنید که این دو را هم‌زمان استفاده نکنید. استفاده همزمان از این دو سیستم باعث می شود که دو سیستم عملکرد یکدیگر را خنثی کنند.

اگر دارای سیستم مرکزی‌تهویه‌ی هوا هستید، نیازی نیست که برای بالابردن بهره‌وری سرمایشی کولر، پنجره یا  درب را باز بگذارید. این کار باعث می‌شود که سیستم به سختی کار کند و در نتیجه هزینه‌ی سرمایشی افزایش پیدا خواهد کرد.

صرف نظر از نوع سیستم سرمایشی که در اختیار دارید، باید از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. کولرهایی که آب از آن‌ها چکه می‌کند، صدای غیر عادی تولید می‌کنند، هوا را به خوبی خنک نمی‌کنند یا بهره‌وری سرمایشی خوب ندارند، باعث مصرف انرژی بالا و افزایش هزینه‌های شما خواهند شد.

منبع: savewithsrp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما