نکات و راه کارهای نظافت و تعویض پدهای سلولزی

اجزای کولر صنعتی گرماسرد
اجزای کولر آبی اعم از اجزای مکانیکی، الکترومکانیکی و الکتریکی
بهمن ۲۳, ۱۳۹۶
هوشمند سازی ساختمان (BAS)
سیستم هوشمند سازی ساختمان (BAS) چیست؟
بهمن ۲۸, ۱۳۹۶
نظافت و تعویض پدهای سلولزی

نظافت و تعویض پدهای سلولزی

پدهای سلولزی انواع جدیدی از واسط تبخیری برای سیستم های سرمایشی آبی هستند که به علت مزایای فوق العاده ای که دارند مورد استقبال شدید کاربران خانگی و صنعتی قرار گرفته اند. این پدها که از ورقه های کاغذی سلولزی (Cellulose Paper Sheets) ساخته می شوند دارای استانداردهای ویژه ای هستند که آن ها را از سایر واسط های تبخیری مستثنی ساخته است.

فرض کنید می خواهید از یک کولر آبی برای خنک سازی محیطی با درجه حرارت بالای 40-30 درجه سانتی گراد استفاده نمایید. پر واضح است که استفاده از کولرهای آبی ساده نخواهد توانست درجه حرارت جریان هوا را میزان دلخواه شما بکاهد. چرا که اختلاف دمای هوای موجود با دمای ایده آل و اصطلاحاً آسایش فاصله زیادی دارد. با حداکثر مصرف انرژی و توان موتور، باز هم دستیابی به این افت درجه حرارت عملا در کولرهای آبی معمولی غیر ممکن است. اما استفاده از واسط تبخیری سلولزی می تواند این عمل را ممکن سازد.

پد سلولزی کولر صنعتی

پد سلولزی کولر صنعتی

در مورد مزایای پدهای سلولزی و نحوه ارتقای کیفیت هوای خروجی کولر توسط این پدها در مقالات پیشین به صورت مفصل بحث شده است. در این مقاله سعی داریم راه کارهای نظافت و تعویض پدهای سلولزی را برای علاقه مندان در بوته بحث قرار دهیم.

لزوم  نظافت و تعویض پدهای سلولزی

تمامی واسط های تبخیری نیاز به نظافت و سرویس دوره ای دارند تا بتوانند در طول فصول عملکرد مناسب ثابتی را ارائه دهند. پرواضح است که با پر شدن خلل و فرج پدها و اصطلاحاً کثیف شدن آن ها میزان بازدهی عملکرد کولر افت می کند. افت فشار  (Pressure Drop) جریان هوای عبوری از پدها نیز می تواند منجر به افت راندکمان خنک سازی گردد.

از طرفی وجود باکتری های ناشی از رطوبت در پدها نیز می تواند سبب بروز مشکلات تنفسی و آلرژی در کاربران گردد. هرچند که میزان این باکتری ها نسبت به پوشال های فایبری گذشته بسیار بسیار کاسته شده است و عملاً می توان پدهای سلولزی را پدهایی دوستدار طبیعت (Eco Friendly) نامید، لیکن به صورت دوره ای لازم است پدها نظافت یا حتی تعویض شوند.

هم چنین پس از مدتی استفاده از واسط های تبخیری، معمولا بوی نامطبوعی از آن ها در محیط ساطع می گردد. این بو در مورد پوشال های معمولی بسیار زننده و محسوس است اما در مورد پدها به دلیل ساختار ویژه و نوع آن ها بسیار کمتر است. ولی در حالت کلی می تواند یکی از دلایل نیاز پدها به شست و شو و تعویض باشد.

گارانتی طلایی کولرهای صنعتی

گارانتی طلایی کولرهای صنعتی

نکته دیگر جنس پدها می باشد. همان طور که عنوان شد، پوشال ها و پدهای سلولزی از چوب و کاغذ ساخته شده اند. بنابراین طبیعی است که در برابر آب دچار پوسیدگی شده و پس از مدت زمانی کارایی خود را از دست بدهند. هرچند که در مورد پدهای سلولزی اغلب از پوشش های رزینی ویژه ای برای افزایش مقاومت شیمیایی آن ها استفاده می گردد اما باز هم تعویض دوره ای نیاز است.

به طور جامع، عمر مفید هر واسط تبخیری توسط تولید کننده آن معین گردیده است. پوشال های معمولی پس از مدت زمان حدود 1 سال دچار افتادگی شده و عملاً کارایی خود را از دست می دهند. اما پدهای سلولزی تنها هر چند سال یکبار (گاهی تا 5 سال) نیاز به تعویض دارند.

نکات و راه کارهای نظافت و تعویض پدهای سلولزی

به منظور نظافت و تعویض پدهای سلولزی رعایت برخی از نکات ضروری است تا آسیبی به کولر، پدها و هم جنین کاربر وارد نشود. هرچند که پدهای سلولزی به سهولت در پاکسازی و تعویض شهرت دارند و آن ها را می توان Self-Cleaning یا دارای پاکسازی خودکار نامید، اما نکاتی را نیز باید متذکر شد.

  • اولین نکته در مورد نظافت و تعویض پدهای سلولزی خارج کردن آن ها از کولر است. این عمل بسیار ساده است اما لازم است قبل از اقدام به این عمل از خاموش بودن برق کولر اطمینان حاصل نمود. در صورت عدم اطلاع از نحوه خارج کردن پد از کولر می توانید به راهنمای کولر مراجعه فرمایید.
  • مورد دوم استفاده از آب برای پاکسازی پدهاست. پدهای سلولزی رسوب زدایی و پاکسازی بسیار ساده و آسانی دارند. کافی است جریان آب را روی آن ها با فشار متعادل اسپری کنید تا شاهد خروج آب کثیف و تمیز شدن پدها باشید.
  • استفاده از جریان آب با فشار بالا می تواند سبب آسیب به بافت و ساختار و زوایای پدهای سلولزی شود. بنابراین از اعمال فشار بالای آب روی پدها جداً خودداری نمایید.
  • پس از شستن پدهای سلولزی لازم است به آن ها فرصت خشک شدن دهید. بدین منظور در حدود 24 ساعت آن ها را آزاد بگذارید تا قبل از نصب دوباره در کولر به صورت کامل خشک شوند و شکل منسجم خود را بیابند.
  • هرگز برای نظافت پدهای سلولزی از مواد شیمیایی خاصی نظیر کلرین ها (chlorine) استفاده ننمایید. این مواد می توانند به بافت پدهای سلولزی آسیب رسانده و عملاً آن ها را از کارایی بیاندازند. به علاوه استفاده از اسیدهای قوی نیز می تواند منجر به خرابی پدهای سلولزی گردد.
  • در حالت کلی تماس بیش از حد پدهای سلولزی با آب می تواند سبب نرم شدن آن ها و بروز افتادگی و افت راندمان در آن ها گردد. بنابراین تا می توانید نظافت پدها را به صورت دوره ای منظم و منطقی انجام دهید و در هنگام عملکرد کولر نیز در زمان خاموش بودن سیستم جریان آب آن را قطع نمایید.
  • برخی از مواد شیمیایی پیشنهاد شده برای نظافت پدهای سلولزی را می توان در بروشورها یا مقالات مربوط به پدهای سلولزی ملاحظه نمود. تعدادی از این مواد که می توانند برای شست و شوی پدهای سلولزی مناسب باشند عبارتند از: دترجنت ها (detergents)، گروه های شیمیایی آمونیا (ammonia)، اسیدهای میلد (mild acids) و گلوترآلدهیدها (gluteraldehyde)
  • هم چنین برخی از مواد شیمیایی نیز وجود دارند که جهت جلوگیری از بروز و رشد جلبک (Algae Control) در پدهای سلولزی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این مواد نیز عبارتند از: آمین های گروه چهارم یا تری بوتیلین اکساید (tributyltin oxide)
  • در مورد تعویض پدهای سلولزی نیز کافیست پدهای جدید را دقیقا متناسب با ابعاد مورد نظر تهیه کرده و با استفاده از راهنمای کولر در جای خود نصب نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما