راه کارهای بهینه سازی مصرف برق کولر آبی

نصب و راه اندازی کولرهای آبی
نحوه نصب و راه اندازی کولرهای آبی
بهمن ۱۸, ۱۳۹۶
اجزای کولر صنعتی گرماسرد
اجزای کولر آبی اعم از اجزای مکانیکی، الکترومکانیکی و الکتریکی
بهمن ۲۳, ۱۳۹۶
مصرف برق کولر آبی

مصرف برق کولر آبی

ایران کشوری است با آب و هوای گرم و خشک که شرایط جغرافیایی ایده آل برای عملکرد کولرهای تبخیری یا آبی است. این نسل از سیستم های برودتی با توجه به مکانیسم خنک سازی آن ها (که بر اساس تبخیر آب ناشی از اختلاف دمای حباب خشک و تر است) می توانند کارایی ایده آلی در اغلب مناطق ایران داشته باشند.

هرچند در برخی از استان ها نظیر استان های حاشیه دریای خزر استفاده از کولرهای آبی به دلیل رطوبت نسبی بالای هوا مناسب نمی باشند، اما طبق آمارها بالغ بر 65 درصد مردم ایران از کولرهای تبخیری برای خنک سازی استفاده می نمایند.

این حجم از استقبال و استفاده ناشی از مزایای ویژه این سیستم های سرمایشی است که در مقالات دیگر به صورت مفصل بحث و بررسی شده است. لکن مهم ترین آن ها را می توان:

  • قیمت پایین و هزینه های عملکرد مقرون به صرفه
  • مکانیسم آسان و سهولت در نصب و تعمیرات
  • بازدهی ایده آل در شرایط اقلیمی گرم و خشک
  • و مصرف انرژی برق بسیار پایین تر نسبت به کولرهای گازی

دانست.

در این مقاله قصد داریم در مورد مصرف برق کولر آبی و روش های بهینه سازی آن بحث و بررسی نماییم.

مصرف برق کولر آبی

کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی مصرف برق به مراتب پایین تری دارند. طبق جداول ارائه شده در این باره، مصرف برق کولرهای آبی حدود یک چهارم یا حتی در برخی از موارد یک پنجم کولرهای گازی است.

در حالت متعارف مصرف برق یک کولر آبی معادل 500 وات است. این در حالی است که مصرف برق یک کولر گازی با ظرفیت برودتی مشابه 2000 وات می باشد، که با توجه به مبحث بحران انرژی در ایران و کل جهان رقم قابل ملاحظه ای است. به ویژه با توجه به هدفمند سازی یارانه در کشور، استقبال از کولرهای آبی توسط کاربران شهری و صنعتی به شدت در حال افزایش است.

راه کارهای بهینه سازی مصرف برق کولر آبی

با استفاده از راه کارها و تدابیر ساده ای می توان میزان کارایی و راندمان کولرهای آبی را تا حد قابل قبولی ارتقا بخشید. بدین ترتیب، میزان مصرف برق کولر مورد نظر بر اساس میزان ظرفیت هوادهی ارائه شده و راندمان عملکرد آن به مراتب پایین خواهد آمد.

برخی از این راه کارها به شرح زیر می باشند:

  • انتخاب کولر متناسب با اقلیم جغرافیایی

بدین منظور لازم است قبل از انتخاب و خرید کولر آبی خانگی یا صنعتی، ابتدا شرایط جغرافیایی اعم از میانگین درجه حرارت در فصول گرم و میانگین رطوبت نسبی هوا مد نظر قرار گیرد.

  • انتخاب کولر آبی با ظرفیت برودتی یا هوادهی متناسب

ظرفیت (Capacity) کولرهای آبی یکی از مهم ترین پارامترهای انتخاب این سیستم هاست. این کمیت که در مقالات گذشته به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته است می تواند نقش مهمی در مصرف برق کولر آبی داشته باشد. انتخاب کولری با ظرفیت پایین تر از نیاز محیط سبب فشار آمدن به کولر و بدین ترتیب افزایش مصرف برق می شود. از طرفی در صورت استفاده از کولرهایی با ظرفیت بالاتر از نیاز نیز میزان خنک سازی و مصرف برق نیز بالاتر خواهد بود، در حالی که با مصرف پایین تر نیز دمای رفاه مطلوب قابل دسترسی است.

  • استفاده از حداقل طول کانال کشی

اغلب کولرهای صنعتی بدون کانال کش هستند. هم چنین کولرهای آبی پرتابل نیز نیازی به کولرکشی ندارند. اما در صورت استفاده از کانال کشی لازم است حداقل طول برای در نظر گرفته شود. چرا که فشار جریان هوای خروجی از کولر در طول کانال افت پیدا می کند و سبب افزایش عملکرد و در نتیجه افزایش مصرف برق می گردد.

  • استفاده از واسط تبخیری مناسب

مکانیسم تبخیر کولرهای آبی در طول واسط تبخیری صورت می گیرد. بنابراین لازم است در مورد این واسط ها اندکی دقت به خرج داده شود. نوع واسط ها در مرحله اول می تواند بسیار مهم باشد. واسط های تبخیری پوشالی دارای مصرف بالا در عین راندمان پایین هستند. لذا لازم است در صورت امکان از پدهای سلولزی (Cellulose Cooling Pads) استفاده گردد. به علاوه لازم است پوشال ها و پدها به صورت دوره ای نظافت و تعویض شوند. البته نظافت پدهای سلولزی به مراتب آسان تر و تعویض آن ها هر چند سال یک بار (3 الی 5 سال) است.

  • عدم استفاده هم زمان از چندین وسیله گرمازا

چرا که در این حالت درجه حرارت محیط بالا رفته و نیاز به کولر افزایش خواهد یافت. بهتر است به ویژه در مراکز صنعتی با توان تولیدی انرژی بالاتر زمان استفاده از لوازم گرمازا و کولر تنظیم گردد.

  • استفاده از کولر به صورت زمان بندی درست

به گونه ای که فشار کمتری به دلیل کارکرد مداوم به کولر وارد شود. هم چنین بهتر است در مورد سالن های بزرگ از دور کند کولرهای تبخیری با ترموستات های معمولی استفاده گردد تا میزان خنک سازی به صورت یکنواخت صورت گیرد و در عین حال مصرف انرژی نیز کاهش یابد.

  • عایق بندی محیط و عدم خروج هوای خنک

یکی از موارد مهم در استفاده از کولرها عایق بندی محیط می باشد. بدین ترتیب با اجازه ندادن به هوای خنک جهت خروج از محیط می توان در عملکرد کولر و مصرف برق آن اثر گذاشت.

برای این که کولر بتواند عملکرد ایده آلی را ارائه دهد لازم است در معرض جریان هوا نصب گردد. پس نصب آن در مکان هایی که بیشترین میزان جریان هوا در آن ممکن است می تواند در افزایش بهره وری و کاهش مصرف انرژی موثر باشد.

گرید بندی کولرها بر اساس میزان مصرف انرژی برق می تواند سنس خوبی از میزان مصرف آن ها برای کاربران ارائه دهد. برای مثال می توانید با انتخاب کولری با گرید انرژی A به میزان حداقل 60 درصد در مصرف انرژی نسبت به کولری با گرید G صرفه جویی نمایید. در جدول زیر می توانید مقایسه گریدهای انرژی مختلف در کولرهای آبی را مشاهده فرمایید.

مصرف برق کولر آبی

مصرف برق کولر آبی

سیستم هوشمند کنترل دما می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف برق کولرهای آبی صنعتی و غیرصنعتی داشته باشد. قابلیت زمان بندی و برنامه دهی (Programming) در این سیستم ها، قابلیت کنترل از راه دور به وسیله ریموت کنترل و حتی گوشی های هوشمند و همچنین قابلیت تنظیم درجه حرارت به صورت هوشمند (Smart) از طریق تشخیص دمای محیط و دمای رفاه از مزایای این سیستم هاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما