تاریخچه کولرهای آبی از ابتدای پیدایش تا کنون

کولر صنعتی 40000 با فن سانتریفیوژ
قیمت کولر آبی 40000
دی ۳۰, ۱۳۹۶
کولر آبی یا گازی؟ گرماسرد تولید کننده انواع کولرهای صنعتی
کولر آبی یا گازی؟ مقایسه، معایب و مزایای هرکدام
بهمن ۱, ۱۳۹۶
تاریخچه کولر تبخیری

تاریخچه کولر تبخیری

 خنک کننده های تبخیری یا آبی هزاران سال است که مردم را در سراسر جهان خنک می کنند و آن‌ها را از گرمای شدید روزهای گرم تابستانی می رهانند.

خنک کننده های تبخیری یا آبی هزاران سال است که مردم را در سراسر جهان خنک می کنند و آن ها را از گرمای شدید روزهای گرم تابستانی می رهانند.

سیستم های سرمایشی تبخیری (Evaporative Cooling Systems) از اقدامات باستانی گلدان های پر از آب گرفته تا سیستم های هوشمند مدرن، همگی از یک اساس کار استفاده می نمایند. در این مقاله سعی داریم در مورد تاریخچه کولرهای آبی اندکی تحقیق و تفحص کنیم.

تاریخچه کولرهای آبی

در نقاشی هایی که از مصر باستان به روی دیوارها کشف شده اند می توان تصاویری را مربوط به فنجان های ساخته شده از خاک رس که پر از آب شده اند به دست آورد. این یک شکل بسیار بسیار اولیه از کولرهای آبی می باشد.

بسیاری از رومیان باستان ثروتمند آبشارهایی را از دیوارهای خانه هایشان عبور می دادند تا سبب خنک سازی هوای محیط خانه گردد. این در حالی است که بسیاری از رومیان عادی به دلیل گرمای شدید جان خود را از دست می دادند. هرچند برخی از مردم عادی نیز با استفاده از حلقه های مرطوبی به درگاه خانه ها یا چادرهایشان وصل می کردند اندکی از حرارت هوا می کاستند.

در دوران قرون وسطایی در خاورمیانه قدیم، نخستین سازه های خنک کننده ساخت دست انسان کم کم ظهور کرد. این سیستم ها برج هایی بودند که باد را به دام انداخته و آن را از آب عبور می دادند و سپس آن را به داخل خانه ها یا ساختمان ها انتقال می دادند. همین امر به نوبه خود باعث می شد ساختمان طی ساعات شبانه روز خنک باقی بماند.

لئوناردو داوینچی نقاشی معروف جهانی، تاثیر بسیار زیادی در توسعه خنک کننده های تبخیری داشته است. او به عنوان یکی از بزرگترین ذهنهای انقلابی، مفهوم سیستم های خنک کننده تبخیری را از طریق طرح های خود از آب و انرژی بهبود بخشیده و سبب الهام برای طراحان این سیستم ها شده است.

نخستین سیستم های تبخیری صنعتی

طی دهه 1800، تولید کنندگان نوین نساجی انگلستان از سیستم های تبخیری آب استفاده می کردند تا هوا را در کارخانه های خود خنک کنند، زیرا گرما در ماه های تابستان غیر قابل تحمل می شد. این راه حل همچنین توسط مهاجران در دهه های 1920 و 1930 در غرب امریکا نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

در سال 1902، ویلیس هاویلند کرییر Willis Haviland Carrier توانست آب و هوا را کنترل نماید. او نخستین واحد تهویه مطبوع مرکزی برای تاسیسات صنعتی در ایالات متحده آمریکا را اختراع کرد.

تقریباً 15 سال بعد، اولین کولر تبخیری (Swamp Cooler) در هتل آدامز در مرکز شهر فینیکس آریزونا در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.
ویرایش مربوط به سال 13986 کتاب تهویه مطبوع هوای تبخیری (Evaporative Air Conditioning) دکتر جان وات (Dr. John Watt) توانست شکل جدیدی از علم کولرهای تبخیری را معرفی نماید.
اولین طراحی برای کولرهای آبی دارای فریم های چوبی ای بود که با استفاده از پارچه های مرطوب پوشیده شده بودند. در این سیستم ها برای انتقال هوای خنک سازی شده از فن استفاده می شده است.

با گذر و زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، پمپ های برگشتی (recirculating pumps) نیز به سیستم خنک کننده های آبی اضافه شدند.
اندکی بعد نیز استفاده از پوشال ها و پدها به شکلی جدید وارد صنعت تولید کولرهای آبی شد.

برای افزایش بهره وری در این نسل از کولرهای آبی، آب ورودی به سیستم پس از استفاده و عمل خنک سازی از سیستم خارج می گردید تا راندمان خنک سازی بیش از پیش افزایش پیدا کند.

تولید انبوه کولرهای تبخیری

تولید انبوه کولرهای آبی توسط کمپانی امرسون الکتریک (Emerson Electric) صورت پذیرفت. به طوری که تا سال 1939، بسیاری از خانه ها و شرکت ها و کارخانجات تجاری دارای کولرهای آبی برای سرمایش بودند. این روند ادامه یافت تا اینکه در اوایل دهده 1950، تعداد کثیری از تولیدکنندگان و کمپانی ها به تولید و تجارت کولرهای تبخیری یا آبی در سطح آمریکا، کانادا، و سپس استرالیا روی آوردند.

 

در کولرهایی که تولید می شد عموما برای افزایش افیشنسی سیستم ابعاد و ضخامت پدها یا به اصطلاح پوشال ها (عموماً از جنس Aspen) تغییر داده می شد. افزایش سطح پوشال و حجم آن می توانست اندکی با افزایش سطح تماس بین آب و هوای گرم، ریت انتقال حرارت را افزایش دهد. استفاده از این نوع پوشال ها یا پدها تا دهه 1960 بسیار رایج و متداول بود و توانسته بود رضایت کاربران را تا حد قابل توجهی جلب نماید. لکن این نسل از واسط های تبخیری دارای اشکالاتی نیز بودند.
پدهای دیگری نظیر پدهای فایبرگلاس (fiberglass) و وون (woven) نیز سعی کردند بازار تجارت کولرهای آبی را در دست گیرند اما آن ها نیز مشکلاتی داشتند. در حال حاضر نیز بسیاری از پدهای اسپن به دلیل قیمت بسیار ارزان آن ها در اغلب کشورهای جهان مورد استفاده کاربران هستند.
در دهه 1960، مونترز (Munters) پد جدیدی را با ساختار یکپارچه و محکم به صنعت تولید کولر آبی معرفی نمود. این پدها که شامل صفحات نازک ساخته شده از ماده قوی سلولز (Cellulose) کاغذی بودند، با استفاده از مواد شیمیایی خاصی پوشش دهی و استحکام بخشی شده بودند.

ویژگی های کولرهای تبخیری در گذر زمان

ساختار محکم و استوار این پدها مانع از تغییر شکل آن ها در گذر زمان و طی عبور جریان آب و هوا از آن ها می گردید. در حال حاضر نیز بزرگترین و معتبرترین کمپانی های تولید کننده کولرهای آبی برای سیستم های تبخیری خود از پدهای سلولزی به عنوان واسط های حرارتی استفاده می نمایند.

تاریخچه کولرهای آبی

تاریخچه کولرهای آبی

اجزای مکانیکی، الکتریکی و الکترومکانیکی کولرهای آبی نیز طی گذر زمان و پیشرفت علم و فناوری بهبود یافته است. نوع فن های به کار رفته در این نسل از خنک کننده ها امروزه دارای انواع و اقسام مختلفی می باشند که هرکدام بسته به نیاز کاربران می توانند کاربرد ویژه ای را ارائه دهند.
موتورهای مربوطه، پمپ های آب و سیستم توزیع آب در کولرهای آبی، سیستم های اینورتر و مواردی از قبیل به صورت جداگانه و تخصصی می توانند مورد بحث و بررسی قرار گیرند.
همچنین در مورد کولرهای آبی مدرن شاید بتوان علیرغم ثابت ماندن مکانیسم انتقال حرارت در آن ها، سیستم های هوشمند کنترل دما را موردی بسیار جالب توجه و خاص دانست.

در کولرهای آبی امروزی قابلیت استفاده از ترموستات های قابل برنامه ریزی، ریموت کنترل و قابلیت مانیتورینگ و کنترل از راه دور و هم چنین قابلیت استفاده از اپلیکیشن های مربوط به هوشمندسازی (Automation) گوشی های هوشمند و تبلت و … می توانند توجه کاربران بسیار را جلب کنند. و سبب بهبود عملکرد کولر، افزایش راندمان آن حین کاهش مصرف آب و انرژی برق و رفاه بیشتر برای کاربران شوند.

 خنک کننده های تبخیری یا آبی هزاران سال است که مردم را در سراسر جهان خنک می کنند و آن‌ها را از گرمای شدید روزهای گرم تابستانی می رهانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما