کاربرد کولر خیلی بزرگ چیست و در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟

نگهداری کولر آبی بزرگ
مهم‌ترین نکات نگهداری کولر آبی بزرگ
مهر ۲۲, ۱۳۹۷
انتخاب فن آکسیال
مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب فن آکسیال مد نظر داشته باشیم.
آبان ۱۱, ۱۳۹۷
کاربرد کولر خیلی بزرگ

مهم‌ترین کاربرد کولر خیلی بزرگ در مکان‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی، گلخانه‌ها، انباری‌ها، سوله‌ها، سالن‌های ورزشی بزرگ، سالن‌های اجتماعات و مکان‌های سربسته‌ی وسیع به کار برده می‌شوند. در فصل‌های گرم سال تابش خورشید داغ باعث گرم شدن هوای محیط‌های بسته می‌شود. در داخل ساختمان‌های صنعتی به ویژه در انباری‌ها و کارگاه‌های آموزشی اگر محیط مجهز به سیستم خنک کننده و تهویه هوای مناسب نباشد کارکنان در معرض گرمای بیش از حد قرار می‌گیرند.

کولر خیلی بزرگ در کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی

در بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی لازم است که مواد اولیه یا مواد تولید شده در دمای از قبل تعیین شده نگهداری شوند. در برخی از مراکز تولیدی و صنعتی برای انجام فرآیندهای خاص به دمای مناسب نیاز است. بنابراین متعادل نگهداشتن محیط‌های صنعتی یکی از عوامل و شرایط ضروری این مکان‌ها به شمار می‌آید. در فصل تابستان معمولاً دمای داخل محوطه بالاتر از درجه حرارت فضای باز است. زیرا علاوه بر گرمای طبیعی محیط حرارت ایجاد شده از به کارگیری ماشین آلات تولیدی، ازدحام کارکنان در یک محل، تجهیزات نورپردازی و روشنایی و عوامل دیگر منجر به کاهش بهره‌وری اماکن صنعتی می‌شوند.

کولرهای بزرگ صنعتی ماشین‌های خنک کننده بزرگی هستند که قابلیت سرمایشی مکان‌هایی به وسعت ۱۰۰ متر مکعب را دارند. برای فرآیند سرمایش مکان‌هایی که دارای مساحت بیشتری هستند مانند سالن‌های تفریحی و ورزشی، مراکز خرید و کارخانه‌های بزرگ ممکن است بیش از یک واحد دستگاه کولر خیلی بزرگ نیاز باشد.

کاربرد کولر خیلی بزرگ

کولرهای خیلی بزرگ آبی برای استفاده در مناطق با آب و هوای خشک بسیار مناسب هستند. این کولرها علاوه بر پایین آوردن درجه حرارت دمای محیط باعث ایجاد رطوبت در هوا نیز می‌شوند. این ویژگی کولر خیلی بزرگ آبی یکی از مزیت‌های بزرگ آن نزد بیشتر مردم به شمار می‌آید. این کولرها رطوبت و هوای تازه را به محیط می‌بخشند. استفاده از کولرهای خیلی بزرگ آبی در مناطق مرطوب توصیه نمی‌شود. چرا که وجود رطوبت زیاد در هوا بهره‌وری سرمایشی کولر را پایین می‌آورد. علاوه بر این رطوبت بیش از اندازه محیط را به مکانی نامناسب برای کار و زندگی  تبدیل می‌کند. کولرهای بزرگ آبی با جذب هوای گرم و عبور دادن آن از پدهای مرطوب خود با سرعت بالایی درجه حرارت محیط را پایین می‌آورند.

این  کولرها نوعی از کولرهای آبی هستند که بازده سرمایشی بسیار بالایی دارند. درعین حال کولرهای آبی خیلی بزرگ هزینه‌های سرمایشی کمتری دارند و مقرون به صرفه هستند.

یک نمونه دیگر از کاربرد کولر خیلی بزرگ استفاده در مکان‌های بزرگی است که نیاز به سرمایش موقت دارند. برای این مکان‌ها کولر آبی بزرگ یک گزینه بسیار ایده‌آل محسوب می‌شود.

در ادامه‌ی مطلب شما را با انواع کاربرد کولر خیلی بزرگ در محیط‌های صنعتی و تولیدی آشنا می‌کنیم.

کولر خیلی بزرگ در گلخانه‌ها

از رایج‌ترین انواع کاربرد کولر خیلی بزرگ استفاده در گلخانه‌ها می‌باشد. در مناطق گرمسیر ممکن است گلخانه‌های بزرگ نیاز به سیستم‌های خنک کننده داشته باشند. گاهی دمای متوسط منطقه برای پرورش و رشد و نگهداری محصولات گیاهی و غذایی مناسب نیست. در این مواقع استفاده از کولرهای خیلی بزرگ خنک کننده در گلخانه تنها راه نگهداری محصولات است. عموماً هزینه‌ی خنک کردن یک گلخانه بالاتر از هزینه‌ی تامین گرمایش آن است. بنابراین در انتخاب سیستم خنک کننده گلخانه ضروری است که بررسی‌های لازم را به عمل آورید. در گلخانه‌های تجاری از دو سیستم سرمایشی می‌توان استفاده کرد. یکی از این روش‌ها به کارگیری سیستم پد و فن خنک کننده است. در سال‌های اخیر گلخانه‌های تجاری بسیاری بر اساس اصول سرمایشی سیستم پد و فن توسعه یافته‌اند.

کولر خیلی بزرگ در اماکن خرید و تجاری

از دیکر موارد کاربرد کولر خیلی بزرگ استفاده از آن در اماکن خرید و تجاری می‌توان نام برد. در فصول گرم سال به علت افزایش صنعت گردشگری و حجم انبوه مردم در اماکن تجاری مانند رستوران‌ها و مغازه‌ها کولرهای کوچک قادر به تامین سرمایش محیط‌های بزرگ نخواهند بود. بنابراین برای خنک کردن مغازه‌های بزرگ یا اماکن تجاری از کولرهای خیلی بزرگ استفاده می‌شود. این کولرها قابلیت سرمایشی بالایی دارند و در مدت زمان اندکی دمای حجم وسیعی از هوای اطراف خود را کاهش می‌دهند.

کولر خیلی بزرگ در سالن‌های تجمعات و اماکن ورزشی و تفریحی

سالن‌های بزرگ تجمعات مانند سالن‌های نمایش و موسیقی و سینماهای بزرگ که عموماً جمع کثیری از مردم را در خود جای می‌دهند، به وسیله کولرهای خیلی بزرگ  خنک می‌شوند. هم‌چنین در سالن‌های ورزشی برای ایجاد تهویه‌ی مناسب و تامین هوای متعادل جهت رفاه ورزشکاران و تماشاگران از کولرهای خیلی بزرگ استفاده می‌شود. عموماً در این مکان‌ها چندین واحد کولر بزرگ برای  سرمایش محیط به کار گرفته می‌شوند.

کولر خیلی بزرگ در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی

یک نمونه دیگر از کاربرد کولر خیلی بزرگ استفاده از این کولرها در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی می‌باشد. سرمایش کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و صنعتی یکی از مهم‌ترین مسائل این محیط‌های صنعتی به شمار می‌آید. چرا که برای بالا بردن بهره‌وری کاری، نگهداری مواد اولیه و محصولات تولید شده، ایجاد شرایط مناسب برای نگهداری ماشین آلات و دستگاه‌ها و هم‌چنین فراهم کردن شرایط مناسب برای انجام فرآیندهای صنعتی لازم است که دمای کارخانه‌ها، مناسب با فرآیند مورد نظر باشد. علاوه بر بالا رفتن درجه حرارت دما به صورت طبیعی در فصل‌های گرم سال گرما و دود حاصل از به کارگیری ماشین آلات و تجهیزات صنعتی باعث بالا رفتن دمای محیط می‌شود. بنابراین برای خنک نگه داشتن محیط کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی از کولرهای خنک کننده خیلی بزرگ می‌توان بهره برد. این کولرها با وجود قدرت سرمایشی بالایی که دارند عموماً کم مصرف نیز هستند و در نتیجه هزینه‌های سرمایشی را کاهش می‌دهند.

کاربرد کولر خیلی بزرگ در انباری‌ها

در انباری‌ها ممکن است از دو روش سرمایش مرکزی یا سرمایش نقطه‌ای بهره بگیرید. انتخاب هر کدام از این دو روش به نوع محصولات نگهداری شده در داخل انباری بستگی دارد. اگر تنها به خنک نگه داشتن یک قسمت خاص از انباری نیاز است بهتر است از کولرهای کوچک و قابل حمل استفاده کنید. با این روش، هزینه‌های سرمایشی را کاهش داده و هم‌چنین در مصرف انرژی صرفه جویی خواهید کرد. اما اگر لازم است که محیط یک انباری بزرگ را به صورت تمام وقت خنک نگه دارید، استفاده از کولرهای خیلی بزرگ توصیه می‌شود. چرا که این کولرها قدرت سرمایشی بالایی دارند و در کمترین زمان ممکن دمای محیط را به دمای مورد نظر می‌رسانند. علاوه بر این استفاده از یک یا چند کولر خیلی بزرگ به جای چندین کولر کوچک توصیه می‌شود. این کار بهره‌وری سرمایشی را بالا برده و هزینه‌های مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما